Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit. Skriver numera mest på Facebook och Instagram.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan nio gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. Kanske jag 2025 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


söndag, april 01, 2007

Nya kundvänliga rutiner

NYA innovativa lösningar
Det finns en del människor som tycker att bussbranschen står still i utvecklingen. Till vissa delar sant, men nu inför StockholmsBuss, som första bussbolag i Sverige, en innovation inom bussbeställningstrafiken.

Vi tar nu ytterligare ett steg mot en effektivare och bättre kundhantering och visar därmed återigen att StockholmsBuss ligger i framkant när det gäller kundvård.

Från den 1:a april inför vi ett interaktivt kunddebiteringssystem, som i korthet innebär att i varje buss monteras en terminal som är direktuppkopplad via trådlöst bredband till vår kontorsdataserver.

När kunden, som måste vara en grupp, går ombord knappar de in sitt unika lösenord, som de får vid bokningen, i terminalen. När de lämnar bussen knappar de ur sig. Detta gäller även vid uppehåll under dagen, t,ex vid fabriksbesök matpauser, rök- och bensträckarpauser, matcher för idrottslag osv. osv.

Kundnyttan i det här systemet är att kunden nu endast betalar för det verkliga utnyttjandet av bussen och en begränsad del, endast 75 % av överenskommen timdebitering, när kunden inte utnyttjar bussen att rulla på väg. Det är ju då som extra kostnader uppstår. Det blir kort sagt en rättvis kostnads- resp debiteringsfördelning.

Som en positiv synergieffekt får vi även en enklare lönehantering eftersom systemet också är kopplat till vårt lönesystem.

I samband med införandet har vi även under en längre tid fört diskussioner med de fackliga företrädarna samt med Bussarbetsgivarna, och nu äntligen kommit överens om ett unikt tillägg till kollektivavtalet. Det är så unikt att de båda organisationerna bestämt att tillägget så snart det är möjligt ska skrivas in i huvudavtalet som Bilaga L ”StockholmsBusstillägget”.

Tillägget innebär en ändring såtillvida att förarlönen är 100 % när kunden är i bussen och 75 % när kunden lämnat bussen. Så fort kunden loggat in sig igen i bussen återgår lönen till 100 %.

Systemet räknar sedan automatiskt ut rätt debitering för kunden och rätt lön till föraren. Faktura till kund överförs så fort kunden loggat ur sig för dagen i bussen, och lönen till föraren överförs direkt till hans konto under natten. Borta är alltså de besvärliga lönekörningarna den 25:e varje månad som nu ersätts av automatiska dagslöner.

StockholmsBuss har återigen visat framfötterna och visar ännu en gång vägen till framtidens kundvård.