Jag lovar, just på denna blogg kommer framöver Setra att jämföras med Temsa för att se om prisskillnaden på dryga 800 tusen är väl investerade extrapengar eller om det är vansinne. Det är ändå totalekonomi och kvalitet som är viktigast.
Så här gick det till att hämta vår senaste Setrabuss, vilket skedde nu i veckan.
Först min bil ner till Vetlanda, därifrån bil med försäljare Jonas till Nässjö. Tåg rätt ner till Kastrup och flyg till Stuttgart. Lunch med en liten Gammeldansk därtill i väntan på flighten.
Från Stuttgard bil till Ulm och det här lilla trevliga hotellet belägget i centrala Ulm.
Inte så "crapigt" som det ser ut. Ulms äldsta byggnad, byggt år 1500 och nu renoverat till ett modernt designhotell med bara 5 rum.
Mitt rum var rena lustiga huset med ett golv som lutade betänkligt. Sängen är helt rak, så som du ser är det en skaplig lutning på golvet.
Nästa dag var det dags att kvittera ut bussen från EvoBus nybyggda leveranshall. Inne möttes vi av en trevlig kundvänlig välkomstskylt.
Inne i den jättestora hallen stod alla bussar blanka och fina. Den vita är vår kärra.
Innan vi lämnade fabriken hann vi med en runda inne i själva bygghallen där alla bussar monteras ihop. Och vad fanns väl där längst ute på en kant? Jo minsann, nästa generation Setrabussar, 500-serien som kommer att lanseras först om något eller några år.
Inga bilder lär finnas och de provbussar som fanns där var alla ordentligt kamouflerade med täckskivor både här och där för att dölja designen. Men en buss var inte täckt så den kunde jag beskåda. Tyvärr rådde fotoförbud, men motorn, en Euro 6:a som kommer att sitta i 500-serien, fotade jag sådär lite lagom spionmässigt.
Förarmiljön kunde jag också titta på, den blir helt annorlunda mot idag. Helt nya knappar, ratten blir multifunktionell med flera olika funktionsknappar. Automatlådespaken sitter på rattstången, ungefär som en blinkerspak. Både media- och klimatkontrollerna får helt nya utseenden.
När allt var klart körde vi upp till Travemunde och nattfärjan till Trelleborg och sedan vidare färd upp till Vetlanda där bussen sedan ska strajpas, ordningställas med våra specailgrejor och därefter kan vi avhämta den nästa vecka, redo att transportera våra kunder i ytterligare en ny och fräsch buss.
Nu undrar du kanske om jag är sponsrad för att skriva all denna reklam för Setra. På sätt och vis är jag ju det. Klart man blir påverkad av den generositet som EvoBus, både i Vetlanda och Ulm visar. Se bara på den här fina Setraklockan jag fick.
Men sponsrad eller uppmanad att skriva detta? Nix, inte ett smack. Jag ville bara förmedla hur det kan gå till att köpa buss. Jag är nämligen en mycket nöjd Setrakund. Dock är jag nästan helt säker på att jag nu kommer att få en massa skit för detta blogginlägg från alla Jantelagsriddare. De är många. För många enligt mig.