Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit. Skriver numera mest på Facebook och Instagram.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan nio gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. Kanske jag 2025 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


måndag, april 01, 2013

Den förarlösa bussen, först i Europa

Det här är ju superkul. Vi har nu nämligen fattat beslutet att vår verksamhet ska utökas. Förutom den rena beställningstrafiken, som utgör grunden i företaget, bedriver vi även resebyråverksamhet i SällskapsResor.

Det tredje benet, som vi nu beslutat om, är att tillsammans med Google utveckla den förarlösa bussen. Google har i USA testat fram den första förarlösa bilen, och de vill nu utöka även i Europa. Som en lämplig samarbetspartner i Skandinavien har utsetts StockholmsBuss.

Som ett första test kommer vi att från 1:a juni i år att starta en rundslinga i Stockholm city för sightseeing med en förarlös buss.

Eftersom det är ett test och bussen kommer att köras helt förarlöst kommer avgiften för att åka med bara bli 10 kr/person. Sightseeingen kommer att kunna höras på 15 olika språk i hörlurar som finns vid varje säte. Vi räknar med att vi kommer att bli marknadsledande inom den sektorn inom tre år.

Som en säkerhet kontrolleras bussens framfart via trafikledare som sitter på vårt kontor i Sollentuna. De kommer via monitorer att kunna gå in och digitalt ta över bussen vid extraordinära trafiksituationer. Vi räknar med att varje trafikledare så småningom kommer att kunna hantera fyra till sju bussar samtidigt.

Om försöket blir lyckat, kommer vi även att sätta in förarlösa bussar i vår vanliga beställningsgtrafik. Det krävs dock att resmålet är tydligt angivet utan spontana avvikelser. Perfekt för t.ex idrottsföreningar som ska direkt från uppsamlingsställe till en idrottsplats, eller företaget som ska direkt till t.ex Arlandas terminal 5.

Eftersom vi därmed sparar in en hel chaufförslön, räknar vi med lönsamhet redan inom två år och därefter stiger lönsamhetskurvan brant. Dagens chaufförer kommer att erbjudas andra former av tjänster inom företaget, t.ex som reseledare inom SällskapsResor där vi nu ser en kraftig ökning av resandet. Dessutom behövs personal för tankning och städning av bussarna.

Eftersom det internationella intresset för detta projekt är enormt har Google krävt en utköpsklausul, dvs de har nu rätt att inom fem år köpa aktiemajoriteten i StockholmsBuss.

På bilden ser vi den första bussen med Googledekal samt kameran på taket som 10000 gånger per sekund läser av omgivningen.

Personligen tycker jag det här är bland det häftigaste som hänt StockholmBuss under alla år, och det känns hur kul som helst att få vara med om en sådan här sak. Jag kommer säkert att berätta mer om det här vartefter projektet pågår.