Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


tisdag, februari 21, 2017

Det där med elcykel

I morse var jag ute på en promenad med hunden. Inte vår hund, dotterns hund. Vi har ingen hund. Har haft.

Måste ju säga att det är betydligt lättare att vara hundvakt än barnvakt. Men roligare att vara barnvakt. Lyckligtvis är våra barnbarn numera så stora att de inte behöver någon barnvakt i traditionell betydelse.

För någon månad sedan tog vi med dom till Moderna museet där de aldrig hade varit. Succé, meddelade föräldrarna senare. Kul.

Hursomhelt. När jag var ute och promenerade i morse fastnade blicken på en pendlarcyklist. Såna ser man ju hur många som helst av, så det var i sig inget konstigt. Det som gjorde att jag till och med stannade för att kolla var att den här cyklisten kom uppfarande i en backe som jag tycker är rätt ansträngande.

Tyckte han cyklade anmärkningsvärt fort uppför utan att se det minsta ansträngd ut. Inte ens bilar bakom var intresserade att köra om. När han passerade mig kollade jag extra noga på cykeln, och javisst, såklart satt det en klump på ramen. Elhoj.



Sen ägnade jag resten av promenaden åt att fundera över varför man köper en elhoj. Den är ju liksom ingenting. Ingen cykel, ingen moped.

Varför inte en vanlig cykel? Bättre för hälsan. Men jobbigare såklart. Alltså är en elhoj ett sätt att vardagsträna, fast inte så mycket så det blir jobbigt.

Men om man inte vill att det ska vara för jobbigt borde moped vara lite snabbare. Men då har vi ju det där smattrande ljudet såklart. Men det går snabbare än både cykel och elhoj.

För miljöns skull? Vacker tanke, men det kostar väl i alla fall någonting för miljön att ladda batteriet. Och var tar det vägen när det är helt förbrukat?

Om det är för miljön, varför inte gå hela vägen och välja en vanlig cykel? Vill kämpa för miljön, men bara lite lagom kanske?

Jag kom aldrig fram till ett bra svar varför man köper en elcykel. Men det är en nisch som växer oerhört fort läste jag, det säljs tydligen galet många elcyklar numera.

Funderade också på när de dyker upp på Vätternrundan. Kunde inte hitta något förbud om elcyklar i regelverket, bara förbud mot motordriven cykel. Är ett batteri per definition en motor?

Och hur länge tror du det dröjer innan de traditionella racerhojarna går att köpa med eldrift?

Är det månne cykelns framtid som redan är här? Det tog lite tid innan skivbromsarna började dyka upp på racercyklarna, nästa steg är nog eldriften.

Kikar man lite i kristallkulan så dröjer det säkert inte många år innan vi har den första SUB5-gruppen i VR. Kom ihåg var du läste det först.