Som det här t.ex. Men först lite bakgrund för dig som inte vet. Alla bussförare som kör moderna bussar MÅSTE ha något som kallas Förarkort. Detta förarkort måste innan körning och under körning sättas i något som kallas färdskrivare och som finns i alla bussar.
Allting som rör bussens framfart registreras på kortet och i färdskrivaren. Körtider, raster, hastighet, vilotider och liknande. Det är straffbart att köra en modern turistbuss utan detta kort.
Så, det var lite bakgrund. Nu har vi ju då ett litet problem, och det är när bussar förflyttas på garageplaner, ut och in i tvätthallar och liknande. Inte ens för sådana minimala förflyttningar av bussar är tillåtna utan förarkortet.
Men nu har Transportstyrelsens Generaldirektör Staffan Widlert tänkt till riktigt ordentligt under en kafferast. Nu kommer Transportstyrelsen att tillåta små förflyttningar utan förarkort. Dock max under 2 min. Mer än så kommer att beivras.
Tre frågeställningar:
A/ Har Staffan Widlert någonsin backat ut en buss ur en tvätthall, manövrerat runt bussen på en stor garageplan, kanske flyttat en annan buss som står i vägen på max 2 min.? Någon som tror det?
B/ Vem ska bötfällas om operationen överskriver 2 minuter? Inget förarkort sitter ju i färdskrivaren, så det går ju inte att bevisa vem som kört bussen. Ska jag som trafikansvarig, som sitter miltals från händelsen straffas?
I så fall, när infördes i Sverige att man kan straffa folk lite random så där?
C/ Hur kom Staffan fram till just 2 minuter? Varför inte ta i lite med marginal, säg 5 minuter.
Detta är ingenting annat än överjävligt dumt. Ett steg i rätt riktning, men fortfarande lika överjävligt dumt.
Generaldirektörer som beslutar överjävligt dumma saker borde beivras om beslut tas vars betänketid underskrider 2 minuter.
Här nedan ser du ett utdrag från meddelandet som jag igår kunde läsa på Bussbranschens Riksförbunds hemsida.
Transportstyrelsen bortser
från korta överträdelser
Vid körning (förflyttning av bussen) utan kort i färdskrivaren bortser Transportstyrelsen från överträdelser på 3 minuter eller kortare när det gäller fordon utrustade med digital färdskrivare av generation 1, och överträdelser på 2 minuter eller kortare när det gäller fordon som är utrustade med digital färdskrivare av generation 2. Det framgår av ett brev som myndighetens generaldirektör Staffan Widlert sänt till BRs VD