Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


torsdag, september 10, 2015

FRUSTRATION!!!!!!!!

Det här är inte roligt. Jag kommer liksom inte framåt. Jag blir galen. Jag har inget tålamod. Jag vill har resultat NU.

Problemet är att jag ser inget resultat. Känner inget resultat. FRUSTRATION, det är vad jag känner. GAAAAHHHHHHH!!!!!

Jag snackar om min simning om du undrar.


Idag lektion två i fortsättningskursen "crawl för nybörjare". Varför är det bara unga människor som vill lära sig simma crawl? Jag är säkert minst 30 år äldre än den näst äldsta i gruppen. Börjar känna mig smått patetisk.

Jag klarar inte ens en hel längd utan att stanna och flåsa efter typ 15-20 meter och de andra verkar kunna simma jorden runt utan att stanna och andas.

Idag skulle vi börja med 4x25 meter crawl. Hallå, har jag kommit på fel dag och hamnat i den avancerade gruppen? Jag kan ju inte ens klara 1x25 meter. Mentalt jobbigt innan vi ens kommit i vattnet.

Men man måste ändå försöka göra sitt bästa vilket jag ändå gjorde.

Sen blev det bara värre. Vi filmades idag enskilt för att i slutet av kursen bli filmade igen för att se hur mycket bättre vi blivit.

Den filmen var inte rolig att se. Såg ut som en groda som gör allt för att inte drunkna. Men jag fick jättebra tips från simfröken Henke.

Tipsen i korthet: jag drar mina armar diagonalt under vattnet. Fel fel fel. På grund av det så spretar mina ben för att kompensera rotationen. Då blir det ännu mera fel.

Näe, raka armdrag under vattnet, benen ihop hela tiden, thats The Shit. Då kommer den korrekta rotationen automatiskt och min andning kommer bli mycket bättre. Sa simfröken Henke. Jag tror honom.

Mer simträning, så måste det bli. Kan inte, får inte ge upp. Jag SKA klara det här.


Så här kommer jag aldrig att se ut. Kanske om jag börjat träna, som jag gör nu, för 40 år sedan. Men jag vill känna mig så här, som en simmare som kan simma längre än 20 meter utan att känna mig som ett presumtivt drunkningsoffer.

Kanske möjligen det skulle hjälpa att shoppa ett par likadana simbyxor. Konsumtion brukar höja humöret.

Hursomhelst, desto roligare att lämna in cykeln på service. Bakbromsen larvade sig och låg kvar på fälgen när jag släppte bromshandtaget. Fixades på två röda sekunder genom att de bytte ut wajern (jag vet, felstavat), så nu funkar det klockrent igen. 270 bagis kostade det. Värt varenda krona.