Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


tisdag, april 21, 2015

Dom kallar mig skinhead

Hann med en del i morse. Trots att jag sov lite för länge. Det blir alltid så när hustrun åker senare än vanligt till sitt jobb.

Först ett superbra pass på en timme på gymmet. Testade att köra marklyft enligt någon slags pyramidmetod med olika vikter. Blev totalt 70 lyft. Rätt jobbigt på slutet, det måste man nog ändå säga även om det var vila mellan varven.

Sen körde jag axlar, superviktigt för cyklingen, och sedan lite triceps. Får ju inte glömma Projekt Fontän15 när vi kommit till Paris. Alltså bada i en fontän, och då vill man ju se snygg och prydlig ut.

Efter gymmet blev det blixtvisit hos frissan. Fast jag åkte hem och duschade emellan såklart. Blev kanske lite väl mycket renrakat på skallen, jag valde 2-millimetermaskinen.

Mina arbetskamrater utstötte "-men va fan, har vi fått en skinhead på kontoret" när jag kom tillbaka.

Å andra sidan är det ohyggligt skönt med superkort hår. Risken är nu att hjälmen är för stor. Får väl lösas med en käck cykelkepa.

Igår kväll omstrukturerade jag mig själv till Cykelmecken Göran och genomförde en extraordinär rengöring av min nya cykel. Tog av både kedja och kassett och gjorde rent enligt konstens alla regler. Jäklar vad skitigt det blivit på bara ett 50-tal mil.

Lite spännande när sedan pusslet skulle sättas ihop igen, men det gick helt utan problem. Helt enkelt galant.


Problemet bestod istället av den där plastskivan som sitter bakom kassetten. Den tog jag inte bort. En representant från Stilpolisen gjorde omedelbart tillslag och beordrade omgående borttagning. Ser ju störtlöjligt ut enligt Stilpolisen. Så nu tar jag bort den. Sannolikt under betald arbetstid.


Så en liten kul sak. Det finns en sajt på nätet som heter www.racereport.se. Titta gärna in där och få lite inspiration genom att läsa om olika idrotter. T.ex cykling.

Redaktören på den sajten tyckte min racereport från förra årets Vätternrunda kunde funka som inspiration för de som känner att de kanske tagit sig vatten över huvudet med sin anmälan till årets VR.

Går ju inte att komma ifrån, klart jag känner mig jättestolt över att det lilla jag skriver anses som inspiration. Klart det värmer i hjärtat, så är det.

Nu måste jag kila, har en plastskiva att ta bort.