Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


torsdag, juli 11, 2013

Setra 500. Recension.

Häromveckan skrev jag lite om när jag körde hem en sprillans Setra 517. Tror det blev ett litet missförstånd. Pappret som jag skrev på hos Anna på EvoBus visade sig INTE vara ett köpeavtal, utan bara ett låneavtal under tiden en av våra bussar fick en garantiservice. Äsch då, det var ju synd.

Men hur som helst, nu har vi kört den i Stockholmstrafiken några dagar. Min personliga uppfattning är att just 517-modellen inte är något för oss. Alldeles för lång och bökig att hantera i trånga miljöer.

De som fått köra den säger att den växlar mjukare än 400-serien och känns överlag väldigt trevlig att köra. Bussen har fått en helt ny instrumentering som i princip är väldigt lätt att förstå utan att bläddra i instruktionsboken.

Den medföljande navigatorn ska man nog passa sig för att lita på. När jag körde hem bussen efter E4:an tyckte navigatorn att jag skulle vika av någonstans utanför Norrköping och välja en lokal väg istället för motorvägen. Jag struntade i det rådet.

Just den här bussen är utrustad med avståndsvarnare, dvs bussen bromsar själv in om man kommer för nära framförvarande fordon. Svänger man då ut i t.ex omkörningsfilen ökar farten automatiskt till den hastighet man satt på farthållaren. Går så klart att stänga av om man vill bromsa själv. Displayen visar även framförvarande fordons hastighet.

Bromspedalen har förresten fått en ny utforming. Tror jag. Kändes i alla fall klart annorlunda och mycket bättre än tidigare.

Förarstolen var även utrustad med sidokörningsvarning, dvs om man kör över en linjemarkering på vägbanan så börjar vänster alternativt höger sida på sittdynan vibrera kraftigt. Jag upplevde den funktionen som mycket bra under landsvägskörning.

Växelspaken för automatlådan sitter numera på rattstången precis som blinkerspaken och man vrider bara lite på spaken åt ena eller andra hållet beroende på om man vill framåt eller bakåt. Supersmidigt.

Äntligen är nu färdskrivaren placerad vettigt, uppe till vänster på instrumentpanelen. Dessutom kan man i instrumentdisplayen lätt trycka fram aktuella uppgifter om kör- o rasttider.

Bussen har väckt stort intresse ute på stan bland branschfolk, det är ju ändå den första 500:an som rullar i Stockholm.. De flesta tyckte den var snygg i utseendet och förarmiljön fick goda betyg även om någon tyckte intrumenteringen kändes lite "plastig".

Tyvärr har vi inte fullt ut kunnat testa de nya torkarbladen som enligt uppgift är av helt ny sort som spolar utefter hela bladet och inte som tidigare skickar ut några fjösstrålar lite här och där. Kostar säkert också som en begagnad småbil när det är dags att byta kan jag tänka.

Enligt fabriken ska nya Euro 6-motorn dra bortåt 8 % mindre bränsle. Tyvärr har vi inte kunnat testa det.

Sammantaget en kanonfin buss som man gärna vill ha, själv skulle jag välja 516-modellen som är nästan en meter kortare och därmed nästan en hel meter kortare hjulbas. Det är en stor skillnad i hanterbarheten.

Men som vanligt, smakar det så kostar det. Bussen är förhållandevis dyr i inköp, men sannolikt får även den modellen ett bra andrahandsvärde så totalkostnaden blir nog ändå tämligen bra.