Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


söndag, juni 01, 2014

Vätternrundan. 12 days 1 hours 45 minutes 19 seconds till första start

Inte mycket kvar nu. Rubrikräkningen är tagen i skrivande stund från VR:s sida. Så när du läser det här är det ännu kortare tid kvar.

Idag blev det en "riktig" cykelträning ute på Ingarö med 12 likasinnade cyklister under ledning av Mäster Anders Johansson som med auktoritet och pekande med hela handen dirigerade oss till en samstämmig orkester som likt en orm forsade fram på Ingarös vägar.

Ett stiligt gäng, det måste man nog säga.


Vi körde stundtals rätt hårt. Det här var liksom slutspurten för de som ska cykla Halvvättern nästa helg och vi andra som cyklar hela rundan helgen efter det. Plus övriga som inte cyklar någon av de tävlingarna.

Idag blev det:
- Backträning (jag hatar backar, men bara de som går uppför).
- Spurtträning (perfekt att kunna det så man kan spurta in de sista hundra metrarna i Motala. Ser käckt ut. Precis som på Eurosport).
- Vanligt gruppcykling i både två led och ett led.
- Belgisk kedja.(I looove Belgisk kedja)

För dig som är novis inom cykling så är Belgisk kedja inte choklad och inte heller en cykelkedja som är tillverkad i Belgien. En Belgisk kedja är ett sätt att i grupp på ett aerodynamiskt sätt forsa fram så effektivt som möjligt. Kort sagt en teknik att byta med den som ligger först i ledet. Kanske inte en perfekt beskrivning, men på ett ungefär i alla fall.

Efter träningen fikade vi i Gustavsbergs hamn och vem träffade jag där om inte en affärsbekant som jag inte träffat på närmare 10-12 år. Han liksom jag är typ nybörjare, med skillnaden att han cyklar i de snabbare grupperna.

När jag kom hem kände jag mig så nöjd så nöjd med dagens träning. Hade helt enkelt skitkul och en sån här träning är en helt annan division än att harva runt ensam.