Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


söndag, oktober 12, 2014

Atleterna. TV-programmet.

Vi måste tala om det här programmet. Vi måste bara det. Det gör ont i mig varje lördagskväll. Jag måste få det här ur mig,. Rensa min själ.

Du har väl sett programmet, eller hur? Atleterna i SVT1. Med den fina och duktiga Kajsa Bergqvist som en av programledarna.

Det är just Kajsa som är mitt stora problem. Eller rättare sagt hur produktionen framställer henne. En av världens bästa idrottare. Så gör de så här mot henne. Skandal är ett för enkelt ord.

Programmet börjar med att hon kommer körande i en liten båt. Nonchalant stående styrandes med bara en hand. Varför det? Har ingen som helst koppling till själva programmet. Ser bara superfånigt ut.

Okey, sen har vi själva tävlandet. Där står alla tävlande inklusive den andra programledaren Rikard Olsson, klädda i träningskläder resp en casual kostym.

Och så Kajsa. Stajlad med skyhöga klackar, en festblåsa som heter duga och en make up som om hon var i final i Top Model. Ser helt enkelt makabert ut i det här sammanhanget. Får bara rysningar av obehag när jag ser det.

Varför i h-e stajla upp Kajsa när alla andra är "casual"? Usch och fy.

Då kanske du undrar varför jag plågar mig själv genom att titta på eländet. För elände är det, tävlingarna är på dagisnivå, men framställs som om det är det viktigaste tävlingen någonsin.

Jo, jag tittar för att Eva- Marie, en av de tävlande, är bekant med min dotter tillika medarbetare. Och då hör det till god ton att titta.

Sammanfattning: jag tycker Atleterna är ett riktigt uselt program, eller som de säger i TV-världen, det är ett uselt format.

Tack för ordet.