Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


lördag, november 19, 2016

Vintercyklingspremiär

Egentligen ljuger rubriken lite. Jag var ute om cyklade 2 mil runt Edsviken häromveckan.

Men idag blev det "riktig" premiär, cykling med Fredrikshofs audaxgrupp. Nästan min favoritgrupp.

Ett rent nöje att cykla premiärrundan med audaxgänget

Alltid behagligt audaxtempo som ska vara 22,5 km/tim. Absolut perfekt om man vill köra distans som ett lågpulspass. Vilket rekommenderas en gång i veckan i alla fall.  Brukar bli lägre snitt när vi cyklar i skog och på grusvägar med mtb, crossar eller hybrider.

 Bara några enstaka pulstoppar idag.
Men som vanligt är hemcyklingen från "målet" i Norrviken jobbigast.

Alltid en lång och trevlig fikapaus i mitten av passet.

Övriga cykelpass intervaller och backar. Ungefär så om man vill följa de regler som många anser allenarådande för att vid behov kunna cykla snabbt.

Hursomhelst, idag blev vi sju stycken som ville ut och lufta oss lite.  Nästan alltid med Daniel Säfström som perfekt road captain tillika farthållare.

Första paus i skogen efter några mil


Även lugnt tempo kräver energitillskott. Det här var det viktigaste
vi hade under vår Pariscykling i somras. Efter några dagar 
benämndes de Barkbåtar.



Fikapausen tog vi på Hökeriet. Det är där dom serverar de himmelskt goda mackorna med kött från egna gården.

Den Goda Mackan

Riddarna kring rektangulära bordet

Efter 45 minuters rast bar det av för att klämma sista biten.

Jag brukar kalla audaxgruppen för Huller-om-buller-gruppen.
Cyklingen kan kategoriseras som organiserad kaoscykling.


 Dagens runda som för mig blev 7 härliga mil.


Dagens gäng.
Daniel, Mr Ego, Bo, Urban, Lotta, Torbjörn, Torun

När jag kom hem och varvade ner fick jag plötsligt kramper lite här och där i benen. Det har börjat komma mer och mer de senaste veckorna. Vettefan varför. Men jag stack iväg och köpte magnesiumpiller som sägs vara bra mot kramper. Hoppas det stämmer, för kramp är fan i mig inte det roligaste.


Efter cyklingen for hustrun och jag iväg till min syster där vi blev bjudna på bullar, tårta och godis. Jag åt alldeles för mycket. Det förvånade mig inte.

Blev dessutom överfallen och överöst med pussar av Stella.


Ja, det var ungefär vad som hände mig den här lördagen. Hoppas du hade lika kul.