Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


fredag, juni 30, 2017

Sparrade lite mot Lisa Nordén

Idag en stor dag för en triathlonwannabe. Har sparrat mot Lisa Nordén.

Eller sparrat och sparrat, simmat i samma bana som hon, om vi nu ska vara petiga med detaljer.

Fredag morgon = simträning. Vanligtvis de senaste månaderna med mina simpisar Elin och Stina. Men icke idag. Elin på väg norrut mot någon slags tävling och Stina tror jag dragit lite söderut. De har helt enkelt övergivit mig.

Så jag for iväg ensam till Huvudstabadet för att köra ett pass i den rätt härliga utomhusbassängen som dessutom är en 50-metersdito.

När jag simmat 2x50 tycker jag mig se en tjej som jag på något sätt känner igen och som står vid min bana och kränger på sig en våtdräkt.

Jag stannar upp och följande konversation utspelar sig:

Jag, minst sagt töntig:
- ehh, Lisa?

Lisa, som jag då trodde var Lisa Nordén.
- ehh, jaa.

Jag, ännu töntigare, eftersom jag TROR det är Lisa Nordén:
- du är grym

Lisa, som nu är bekräftad Lisa:
- tack, det är du också.

Jag, lite förvånad:
- ehhh

Lisa, artigt:
- ja men som går upp tidigt för att köra ett pass kl 7 på morgonen

Jag, tillgjort töntig:
- äsch, man försöker så gott det går.

Jag, nu lite modigare:
- ska du köra mycket idag?

Lisa:
- jo, idag blir det ett mördarpass, 6800 meter.

Jag, lite skrynkligt:
- jäklars, då ska jag hålla mig lite undan då.

Lisa:
- näe, gör inte det, blir bra träning om det är trångt.

Jag, som journalistwannabe:
- tränar du varje dag?

Lisa:
- ja, inte simning varje dag, men någon gren kör jag i princip varje dag.

Jag, absolut supertöntigt:
- grymt.

Sen kastade jag mig iväg en smula coolt på en ny 50-meterslängd.

Kollade henne i smyg lite då och då när jag pustade ut och hon bara vände runt och körde vidare. Hon körde massor av olika teknikövningar, både med och utan fenor, både med och utan sån där flytgrunka man lägger händerna på och bara paddlar med benen. Hon körde både med och utan snorkel.

Oavsett teknik gick det väldigt snabbt. Vågade inte kasta mig iväg på mina 50-or förrän hon hade vänt så jag kunde drafta efter henne. Typ 2 sekunder, sen var hon 10 meter bort.


Efter 16 st 50:or gav jag upp. Lisa fortsatte enträget.

Bara en liten ny favorit i repris:

Jag, ännu töntigare, eftersom jag TROR det är Lisa Nordén:
- du är grym

Lisa, som nu är bekräftad Lisa:
- tack, det är du också.

Joråsåattliksom....