Jag - Göran Demnert - äger och driver StockholmsBuss AB sedan maj -89 och SällskapsResor AB sedan feb -05. Har bloggat sedan 2006. Många funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2014. Har sedan dess cyklat Vätternrundan 2014, 2015, 2016, 2017 och 2018. Mälaren Runt 2014, 2015 och 2016. Har också cyklat ett antal mindre motionslopp.

Har även cyklat från Malmö till Paris 2015, 2016, 2017 och 2018 med Team Rynkeby och ska göra det även 2019.

Gjorde min första Halva Ironman i Pula, Kroatien i september 2016. Gick åt h-e, men var kul ändå. Ett nytt försök i Zell-am-See i augusti 2017. Gick åt fanders en gång till. Nytt försök i Ruegen i september 2018. Äntligen lyckades jag komma i mål.

söndag, juli 02, 2017

Nu är starten av TdP väldigt nära

Nu är det nära. Nästan läskigt nära. Snart går starten för TdP. Det står för Tour de Paris, vilket är det vi i Team Rynkeby ska genomföra. Nästan som riktiga TdF. Vi kommer t.ex att köra delar av samma sträcka som de idag körde i deras etapp 2. Men en aning långsammare. Kanske. Vi har många s.k. sprätthöns i teamet, alltså superstarka cyklister som gärna trycker på lite.

Vi i Stockholmsteamet startar på lördag morgon med en tågresa till Malmö. Dit har våra cyklar transporterats med lastbil. När vi kommer dit ner äntrar vi hojarna och cyklar till Trelleborg. Färja till Rostock och övernattning. Sen är vi igång med årets 134-milarace.

Idag cyklade vi vårt sista distanspass innan TdP. Som TA (träningsansvarig) anbefallde jag lugn cykling, 28 i snitt över 10 mil ville jag ha. Draglaget nickade och förstod uppdraget sa dom.

Målet var Kakslottet vid Taxinge slott utanför Mariefred.

Den där Mr Ego. Alltid solglajjor, inom- som utomhus.
Som värsta rock´n´roll-wannabeen.

Efter exakt 51 minuter efter att vi startade vår cykling kom ljudet, pffssssss. Punka på Johan N:s bakhjul. Som vanligt när en kille får punka fixar han det själv med ett gäng åskådare. När en tjej får punka samlas mellan 2 till 3 gentlemen och erbjuder hjälp.

Kände att en fotodokumentation var viktigare än att hjälpa till.
Johan klarade sig såklart alldeles utmärkt på egen hand.


Rejält mysigt och trevligt i solen och värmen

Efter cirkus en halvtimme sa vi hej då till Taxinge och hej till ett gäng Fredrikshofare som också ville äta kakor. I den gruppen fanns Micke, som körde med Rynkeby Stockholm förra året. Kul att ses igen. Han sa att när han såg oss kände han ett sting av längtan att köra med Rynkeby igen, för det var så kul, men tiden räcker inte sa han. Tyvärr glömde jag ta ett foto av mötet. Stupid me liksom.


Nästan hela fantastiska Team Rynkeby Stockholm 2017.
En ansenligt klunga, och ändå saknades 10 cyklister idag.


Föredömligt lagligt vid genomfarten av Södertälje
på hemvägen.


Dagens rutt

Kommer du ihåg det jag skrev i inledningen? Jag ville ha 28 i rullsnitt på dagens tur.


Det här blev slutresultatet när vi kom " i mål".
Kan inte bli bättre.

Det känns helt fantastiskt kul att ha kunnat följa utvecklingen av teamet. Den första gruppcyklingen var som en kycklingfarm där alla cyklade huller om buller och ingen ordning alls. Efter några veckor hade vi fått ordning på oss och körde ett rätt bra pass. Då blev rullsnittet 25.

Idag tog vi det medvetet väldigt lugnt, och rullsnittet blev 28. En stor skillnad. När vi laddar på hamnar vi på vad Fredrikshof kallar snabbgruppstempo. Det är ju hur coolt som helst. Årets team är absolut det vassaste jag varit med i. Stundtals får jag verkligen slita hårt för att hänga med. Både kul och frustrerande på samma gång.

Skälet till dagens "beordrade" lite mer diskreta farthållning är att på turen till Paris ska vi inte köra fortare, för då är jag säker på att vi kör slut på oss alldeles för tidigt. Det är långa etapper vi ska ta oss igenom.

Det knepiga är att hålla ett lägre tempo de första dagarna, då vi cyklar genom väldigt platta landskap. Från dag tre blir det bara jävligare och jävligare bl.a med några backar från helvetet.

Man måste trots allt komma ihåg att ingen av oss är proffstränade, vi är alla glada amatörer.


Den riktiga utmaningen kommer dag 5 och 6. Då gäller det
verkligen att ha krafter kvar i kroppen.

Så här är det när man är med i Team Rynkeby. Dealen är att man ska ha minst 250 mil i benen innan vi startar TdP. Inte alltid helt lätt att få ihop. Krävs en hel del extra cykling förutom våra gemensamma träningar.

Känner mig nöjd med mitt resultat. För säkerhets skull är tre datum redovisade. Dels från det datum då teamets vinterträning började. Dels från årsskiftet och dels från 1/4 då vi i teamet började våra gemensamma utecyklingar.




Ja, det var väl allt jag hade att rapportera idag. Tack för visat intresse.

PS. glöm inte att maila in din ansökan att få vara en del av Team Rynkeby 2018. HÄR hittar du ansökan.