Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit. Skriver numera mest på Facebook och Instagram.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan nio gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. Kanske jag 2025 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


onsdag, november 12, 2008

Man kan väl ändra sig

Läser idag följande intressanta information som kom från BR:

……men det mest överraskande utspelet kom Lars Ohly med. Han menade att det var fel att år 2000 höja fordonsskatten på bussarna och partiet vill nu sänka skatten från 20000 kronor till 1500 kronor.

Vänsterpartiet har budgetmotionen ”Välfärdsinvesteringar för framtiden” (2008/09:v620) och infrastrukturmotionen (2008/09:v011) samt i rapporten ”Miljön och transporterna” föreslagit följande skattelättnader för busstrafiken:
• Sänkt fordonsskatt för bussar
• Sänkt dieselskatt för busstrafiken och att busstrafiken inte i framtiden drabbas av ökade kostnader för höjda drivmedelsskatter
• Avskaffandet av trafikförsäkringsskatten

Vänsterpartiet slår fast att busstrafiken är det viktigaste transportmedlet inom lokal och regional kollektivtrafik. Bussen är också det kostnadseffektivaste sättet att, på kort sikt, minska klimatpåverkan och skapa en bättre lokal luftmiljö.

...............................

Tja, vad säger ni alla bussåkare ute i landet? Ska vi rösta ute på vänsterkanten för att därigenom få bättre lönsamhet? Eller blir vi då kallade kapitalister som går att köpa för pengar?

Bättre kanske att sätta press mot de partier som inte har samma trevliga åsikter i detta ärende som Vänsterpartiet. Ännu en tuff uppgift för Bussbranschens Riksförbund.