Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


torsdag, mars 17, 2011

Nollsummespel

Rent förfärligt det som händer borta i Japan. Naturkatastrofer eller galna diktatorer, alla lika fasansfulla. Och allt påverkar människor världen runt på ett eller annat sätt. Även bussbranschen påverkas. Även mitt företag kommer att påverkas om än i liten skala. Vi kör under säsongen många japanska grupper och de lär nog inte komma i samma omfattning som tidigare. Gissar jag.

Kommer du ihåg mekanikens gyllene regel Det lutande planet från skolfysiken: Det man vinner i kraft förlorar man i väg.

Omskrivet i kapitalistiska bussbranschord kan det bli så här: Det man vinner på askmoln förlorar man på kärnkraft.

Kort sagt, allt är ett slags groteskt nollsummespel där vi alla är små små spelpjäser som styrs av, ja vem då? Gud, Allah eller kanske Kadaffi? Eller kanske bara av Ödet. Jag röstar på det sistnämnda.

Det sägs att Gud är god och Gud bestämmer. Kan någon förklara det goda med det som händer i Japan och det som händer i Libyen och allt annat elände i världen, inklusive min ömmande hälsena? Nix, det finns inget gott med det. Alltså finns ingen Gud. Game, set and match!

Fan så djupsinnigt det blev på slutet, det var inte meningen, det här ska ju vara en glad blogg. Nu blev jag ledsen, nu måste jag gå hem.