Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


torsdag, april 25, 2013

Vad är det som är upprörande?

Lärarna har blivit upprörda över att behöva bli legitimerade. Inte just för legitimeringens skull utan för att de som jobbat i åratal och kan sina saker måste sätta sig i skolbänken för att lära sig det de redan kan.


Jag säger bara en sak. Bussförare. Jag har ju skrivit om det häromveckan. Om man som bussförare inte sätter sig på skolbänken och lär sig saker man redan kan, så får man inte fortsätta köra buss efter 10 september 2015.

Men jag ser en stor skillnad. Den nya lärarlegitimationen lyfts fram på DN:s förstasida och inne i tidningen ägnas ett helt uppslag åt detta.

Om bussbranschens stora dilemma som kommer att uppstå i september 2015 har jag inte sett en rad om.

Vet inte hur många lärare det finns och jag vet heller inte hur många bussförare det finns. Vet heller inte vad det kommer att kosta varje lärare att få det nya legget, men jag vet att varje bussförares nys legg kommer att kosta mellan 5 och 10 tusen.

Så jag tycker nog inte att lärarna ska ha ensamrätt på upprördheten.