Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


onsdag, september 18, 2013

Svensk sjukvård

Man ska inte klaga på den svenska sjukvården. Det ska man inte. Den funkar helt suveränt.

Idag fick jag så att säga tummen ur och fick en tid på vårdcentralen för att kolla upp min supersvullna arm.

Läkaren Carmen, som kommer från Rumänien, såg bekymrad ut och gissade på att det var vätska i armen, men för att kolla upp extra så fick jag visa upp armen för hennes kollega, okänt namn men jag gissar på sydamerika som ursprungsland.

På grund av min tidigare stroke, så remitterade de mig till Löwenströmska sjukhuset för en ultraljudkoll. Så jag for dit, undersöktes av den här Dr Snuggles-maskinen, som rattades av ännu en man med okänt namn, och jag gissar hans ursprungsland till mellanöstern. Maskinen bestämde att inga fel fanns i min arm. Fine.


Tillbaka till Doktor Carmen som ordinerade tryckförband i en hel vecka. Så nu ska jag se ut såhär i sju långa dagar.
Nu tror du säkert att historien slutar här. Men icke. Några timmar senare ringer Dr Carmen och berättar att hon tog upp mitt fall på ett läkarmöte och de var alla eniga om att jag bums borde uppsöka akuten på Danderyds sjukhus, så de skickar en remiss dit. Jag blev ju såklart alldeles iskall men for tid på en gång.

Behövde vänta max 5 minuter innan de ropade upp mitt namn och jag blev kollad av två manliga sjuksköterskor, jag gissar Sverige som deras ursprungsland. Efter ytterligare några minuter kom en doktor, jag gissar Stockholm som hans födelsestad, och ställde tusen frågor som jag glatt besvarade.

Han bedömde det som faran över. Sannolikt hade ett blodkärl brustit på förra onsdagens lunchträning och därmed orsakat blödning och svullnad inne i armen. Borde går över på en vecka trodde han.

En stor tung sten föll därmed från mina axlar, och för att fira min pånyttfödelse tryckte jag i mig en hel chokladkaka på hemvägen. Heja Sveriges sjukvård, fan vad bra ni är alla läkare och syrror.

Till sist bara en liten notering. I går kväll såg vi Fredrik Lindströms enmanshow "Även svenskar är människor" på Cirkus i Stockholm.

Jäddrans så bra och rolig han var. Om han gör showen någon mer gång, tveka inte, köp biljett så fort du kan.