Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


måndag, oktober 07, 2013

Djupdykning i historien

Oj vilken helg. En Minnenas Helg. Har nämligen varit i Småland på kusinträff på min mors sida.Tror vi var 13 stycken, jag var yngst.

Inte nog med det, har också åkt runt till alla ställen där och i Östergötland som präglade mig som människa under de flesta somrar ända upp i 16-årsåldern.

Vi snackar inte bara någon vecka hit eller dit, jag tillbringade i stort sett hela sommarloven i de små kultorterna Djursdala i Småland och Oppeby i Östergötland. Läste till och med konfirmationen i Setraland (=intern bussrelaterad benämning på Småland) och blev konfirmerarad i Södra Vi kyrka.

Så kom inte och säg att jag inte betalat tillbaka mina upplevelser i Setraland. Har väl investerat sammanlagt bortåt 30 miljoner hos Smålandska företag under åren.  Man vill ju göra rätt för sig. Tur att EvoBus hade helgstängt, annars hade jag väl rejsat dit och spontanshoppat ytterligare en buss. Jag var rätt nära, bodde på Vimmerby Stadshotell.

På träffen pratade vi såklart också om vår släkts historia. På kyrkogården i Djursdala besökte vi min morfars farfars grav. Han dog 1872. Så långt tillbaka i historien kom vi den här gången. En ganska mäktig känsla att hitta delar av mina rötter så påtagligt och så långt tillbaka i historien.


När vi kom hem så var det såklart dags för en tennismatch igen. Blev totalt överkörd. Sannolikt var min hjärna så fullproppad med så härliga minnen och upplevelser att jag inte riktigt kunde koncentrera mig på tennis. Men den här gången brydde jag mig inte, det var längesedan en sådan här släkträff var så rolig.