Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


lördag, december 17, 2016

Göran The Cykelmeck

Nu ska jag berätta om en grej som jag var på för flera veckor sedan. En cykelmeckarkurs arrangerad och ordnad av Fredrikshofs CK. Mäster Anders, Anders Johansson, höll som vanligt i kursen.

Det är tredje året jag deltar. Har väl svårt att fatta kanske. Men det är ju så kul. Man lär sig alltid något nytt och man pratar med likasinnade. Dessutom är det ju egna cykeln som man gör en helgenomgång på. Absolut skitkul. Och lärorikt.

Knepiga grejer att skruva rätt

Om Hofvet lägger ut fler tillfällen ska du absolut hänga på.

Till den här kursen hade dock bara fyra stycken anmält sitt intresse, men då fick vi å andra sidan ännu mer uppmärksamhet från Mäster Anders.

Först hade vi teoretiska diskussioner.

Sen började vi mecka med våra egna cyklar.

Lasse. Har jag cyklat ihop med några gånger, bl.a runt Mälaren.


 Kommer inte ihåg namnet, men han meckade med liv och lust.


 Mitt minne är inte bra, har glömt namnet på han till vänster,
till höger kursledare Anders.

Trot om du vill, men jag fick ihop hela cykeln igen
utan att det låg kvar nån mockagrunk på golvet.

Vi konstaterade att vevlagret var slut. Men tyvärr
fanns inga verktyg att ta bort det. Blir hemmafix istället.

Så lite kultur
Jag har också hunnit med att köra lite kulturevenemang också. Cirkus Cirkör tillhör mina absoluta favoriter. Den senaste föreställningen, Limits, fick av mig högsta betyg. Superbra. Fantastisk.



Och lite hemmaträning på det
Har också hunnit med några pass på trainern och med Zwift som arena. Har dock inte deltagit i något regelrätt lopp, därtill har startiderna aldrig passat. Men jag har kört själv. Nästan lika kul det också.

Min egen håla. Den inramade Rynkebytröjan från 2016
på hedersplats med lagbild under. Brandsläckaren redo ifall 
jag blir överhettad.

Tog direkt hjul på en holländare, sen körde jag förbi honom.

Man får bita i när backarna kommer. Här är en 8-procentare.

Lite konstigt. När jag kör hemma på trainern så känns det i hela kroppen efteråt, alltså även i överkroppen.Den känslan har jag aldrig när vi kör våra spinningpass med Rynkeby trots att de är ohyggligt mycket jobbigare. Undrar varför det är så.

Ja, det var lite vad som hänt Petit Moa under senaste tiden som jag inte berättat om. Vet inte om du läste mitt inlägg om min taturering. Kul med alla bilder som folk la upp på sina cykelrelaterade taggningar.

Jag är så nöjd med min tatuering, så jag visar den en gång till.

Har du lust att hjälpa mig att hjälpa?

Som du vet så är jag med i Team Rynkeby Stockholm. Huvudsyftet är att samla in pengar till Barncancerfonden.

Vår belöning är att vi som slutkläm på projektåret cyklar till Paris. Alla kan vara med och söka till Rynkeby. I mitt Stockholmsteam finns allt från rena cykelnybörjare till en erfaren f.d elitcyklist.

Det här är ett sånt fantastiskt projekt så jag är med för tredje året i rad. HÄR kan du läsa lite mer om projektet.

Har du ett företag, eller jobbar du på ett företag som känner att det är viktigt att alla hjälper till att utrota barncancer, så är du välkommen att bli någon form av sponsor.

För blott 25000:- blir du Guldsponsor och får företagsloggan på alla våra kläder och på lite andra ställen.

Vill du som privatperson hjälpa till kan du swisha ditt bidrag.



HÄR kan du se en film om vår cykling 2016.  Se den, den är sevärd.



Vill du också var med på en sån här gruppbild och känna dig helt euforisk av lycka efter att ha cyklat 135 mil från Sverige och in i centrala Paris på avstängda gator?

Enkelt, HÄR fyller du i din ansökan att få vara en del i ett team 2018.