Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


torsdag, september 21, 2017

BOOM! Där satt den. N+1

Efter 2,5 års tjänst är det nu dags att gå vidare. Min Rynkebyhoj från 2015 går snart i pension.

Inför mitt första år med Rynkeby, 2015, när jag köpte den, valde jag den största storleken, 63, på en aluminiumram. Den storleken finns inte i Bianchis sortiment av karbonhojar som de andra i teamet köpte.

En ganska enkel hoj, en instegsmodell, Nirone heter den och hade då Shimano 105 och, ursäkta språket, skitdåliga Bianchibromsar som jag efter ett tag uppgraderade till Ultegra.

Efter något år uppgraderade jag hela tjiddevitten till Ultegra förutom framväxeln. Dessutom bytte jag ut originalhjulen mot Fulcrum 3 och i vintras satte jag även på en Stages wattmätare.

Har trots allt varit nöjd med cykeln, den har gett mig en otrolig glädje, nya vänner och nya upplevelser under de här 2,5 åren.

Cykeln har även fått mig att otaliga gånger ge mig ut långt utanför min s.k. comfort zone. Ibland så långt utanför som jag inte trodde var möjligt.

Cykeln har fört mig till att cykla, inte bara i Sverige, utan också på vägar i Tyskland, Belgien, Holland, Frankrike och Österrike.

Den har tagit mig runt både Vättern och Mälaren flera gånger, halvvättern 3 gånger och till Paris tre gånger plus massa andra skojiga motionslopp.

Tack för allt, min kära cykel, men nu kommer du att ersättas av en yngre och vassare kompis.

Det blev såklart ännu en Bianchi, modell Intrepida, vi måste ju ha teamcyklarna som Rynkeby har en deal med. Valet blev att gå ned i storlek till 60 så det blir en karbonram den här gången.

Bestyckad med senaste Shimano 105 rakt igenom. I mitt Rynkebyteam finns en kille som är exakt lika lång som jag, 196 stiliga cm över havet, som körde på den storleken i år. Fick testa den och den kändes kanonskön.

Duger den åt honom, Jonas L, som är en av Rynkebys snabbaste cyklister, så duger den banne mig åt mig också. Bara en sån sak, Jonas L har Rynkeby Stockholmsrekordet snabbast uppför Mur de Huy.

Eftersom Rynkeby är sponsade av Bianchi får vi köpa cyklarna till ett väldigt bra pris. En kvalificerad gissning är att vi betalar ungefär vad en handlare får köpa in den för. Butikspriset för en sån här sak låg i år på lite över 20 tusen.

Möjligen, är supersugen, så kommer jag att uppgradera till Ultegra Di2. Har testat en sån och, ja du vet, blev såld efter typ två växlingar. Då har jag en superfin hoj som absolut räcker för en gubbe som mig till ett väldans bra pris.

Den här levereras till mig i slutet av mars 2018

Bara att hoppas att den nya cykeln skänker mig lika mycket glädje och lycka som den gamla. Är rädd att den lite då och då även ger mig ett lidande utan motstycke också.

Tillsammans kommer vi att få skitkul med ännu en runda runt Vättern 2018 och såklart ännu en sväng till Paris nästa sommar.


Jag gillar faktiskt det här utseendet bättre än den nya.
Tycker det lätt böjda överröret är coolt.
Å andra sidan är utanpåliggande vajrar rent av fult.

Nu är det bara att hoppas att vintern går fort.