Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


torsdag, juli 10, 2008

Hög medelåler i StockholmsBuss

Igår höjdes medelåldern bland StockholmsBuss anställda. Idag har vi ingen ungdom kvar, i går klev hon in i de halvvuxnas gäng. GRATTIS Sofia.

Apropå hög ålder, bussbranschen kommer att dö ut om vi inte fyller på med yngre förmågor i förarkåren. Bussbranschens Riksförbund har den delen som ett prioriterat ärende, tror jag, att förmå statsmakterna att sänka körkortsåldern för att få köra buss.

Idag har många ungdomar redan valt yrkesbana när de äntligen får börja köra buss, och därför tappar branschen redan där vad som senare borde bli ryggraden i svensk busstrafik .

Sänk åldern, in med bussförarutbildning i gymnasieprogrammen och sen är det klart.

Det är nämligen skitkul att köra buss, därför borde ungdomarna få börja med det betydligt tidigare än idag.

Jag tror inte de blir sämre förare för att de är unga och vilda, i höst skärps kraven för busskort betydligt, vilket borde borga för bättre utbildning.

Problemet inom bussbranschen, oavsett om du kör stadstrafik, regionaltrafik eller beställningstrafik är arbetstiderna. Det är ju en punkt som ingår i varför bussförarna strejkar idag.

Problemet till det är kunderna, dvs passagerarna. De åker ju när de behöver, inte när någon har lust att köra buss. Det är ju lite där skon klämmer. Folk åker morgon och eftermiddag/kväll och så blir det ett stort hål mitt på dagen där inga bussförare behövs. Följden blir nästa skokläm, nattvilotiden mellan passen blir ju då per automatik relativt kort.

Men vilken arbetsgivare vill, och kan, betala löner när inget produktivt arbete utförs? Eller snarare, visst går det, men det förutsätter ju att någon annan i kedjan är med och betalar denna improduktiva tid, och det blir ju som vanligt den vanligen konsumenten/resenären som får betala. Antingen via höjd skatt eller dyrare biljetter.

Våra parter, Kommunal resp BussArbetsgivarna har ett knepigt problem att lösa.