Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


söndag, maj 31, 2009

På grund av

Och före av så är det på. Alltså på grund. Lika bra att erkänna. Trettio sekunders ouppmärksamhet räckte.
Det finns två sorters seglare, A/ dem som någon gång gått på grund. B/ de som ännu inte gått på grund. Jag tillhör nu kategori A.

Klockan 09:45 kastade jag loss från Nynäshamns gästhamn för sista biten ner till Trosa. Precis vid hamnutloppet ligger några grund tydligt uppmärkta. Någonstans mellan skylten till vänster och pricken till höger bör man inte åka. Det vet jag, för det står så i sjökortet. Nu vet jag att sjökortet stämmer.
Men så var det det där med ouppmärksamhet. Jag satte på autopiloten och gick för kanske 2-3 knop medan jag stuvade undan lite tampar. Tiden gick fortare än jag trodde och pang, och så satt jag fast. Fin underhållning för de båtar som låg i hamnen 75 meter därifrån.

Lyckligtvis, och det är nästan osannolikt, var Sjöräddningen precis på väg ut på en övning. De såg mig, och var på plats bara någon minut senare. 600 bagis i medlemskap i Sjöräddningen ville de ha för att hjälpa mig. Självklart sa jag. Och så drog de loss mig. På bilden ser du en stilig, trevlig och hjälpsam gentleman från Sjöräddningen. Men, och här kommer det trista, kölen fick sig en tjottablängare så det läcker nu in vatten i kölsvinet. Inte mycket, men tillräckligt för att jag nu ligger kvar här i gästhamnen och försöker få upp Madame på varv i morgon måndag för att lokalisera och laga läckaget.

Ingen billig grej, men som tur är så är detta en klockren försäkringsfråga, enligt mitt försäkringsbolag som jag lyckades få tag i under dagen.

Och inte kan jag jobba i morgon heller, det här grejen måste ju tas om hand. Det kostar på att vara ouppmärksam.

Så denna dag, Mors dag 2009, är en dag som jag skulle vilja sammanfatta så här: ZQ”#¤%&/()=?`.

För dig som inte fattar så betyder det: fanjävlarsatanshelvetesskitochvemfanihelvetetärdetsomläggerstenarundervattenytan. Fritt översatt alltså.