Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


tisdag, mars 04, 2014

Vecka 9, sammanfattning från dagboken

Vår traditionella skidresa sportlovet, version 2014:

Lördag
Våra gäster avreser i vår fullsatta buss från Cityterminalen i Stockholm kl 0855 med en transferchaufför vid ratten. Jag och hjälpryttare Johnny tar över bussen i Helsingborg efter att gästerna ätit middag på hamburgerrestaurang.

Därefter lilla färjan till Helsingör och sedan vidare med färjan Rödby - Puttgardten.
Sedan puttrar vi under natten genom Tyskland i behaglig takt och alla sover gott ombord på bussen medan kollegan Johnny och jag byter av varandra med jämna mellanrum.

Glömmer ta min hjärt- och strokemedicin.

Söndag
En god frukost tar vi i södra Tyskland och vi anländer till vårt fina hotell runt lunch. Hotellhuset byggdes redan år 1421. Helt otroligt.


På kvällen gemensam middag där vi delar ut oranga mössor med vår logga till alla våra gäster. Alla verkade glada för det.

Efter middagen besvarar jag ett antal jobbmail, jag är ju ändå på tjänsteresa. Glömmer ta min hjärt- och strokemedicin.

Måndag
Första skiddagen. Klarblå himmel hela dagen. Det spritter i mina vältränade ben som en yster kalv på grönbete. Kör fort och stenhårt i backarna och ligger svärsonen - som är en jävel på skidor - tätt i hälarna hela förmiddagen. Här ska minsann ingen ungdom köra ifrån mig inte. Har totalt förträngt min tränare Tommys råd att ta det lugnt första dagen, så jag står på så det står härliga till. Det var ju så kul. Det blir några av mina bästa skidåk någonsin och jag känner mig helnöjd.


Efter lunch kör jag in i väggen.

Inombords ser jag tränare Tommys pekfinger och hör honom i bakhuvudet "- vad var det jag sa Göran?"

Låren fullkomligt skriker av smärta och plötsligt inser jag att vi just påbörjat nerfarten i den absolut längsta och jobbigaste backen. Den mäter 8 km. Det är långt, och det är hysteriskt långt när det slår ut eldslågor ur låren. Efter mycket om och men kommer jag till slut ner i alla fall, men kom knappt ihåg hur det gick till.

Efter dagens åk är badet i hotellets utomhusbassäng, som håller ca 30 grader, lite bastu och lite jacuzzibad som balsam för ylande muskler.

Tyvärr skadar sig en av våra gäster under dagen och han flyger hem några dagar senare.

På kvällen besvarar jag ett antal jobbmail. Glömmer ta min hjärt- och strokemedicin.

Tisdag
Klarblå himmel hela dagen.Träningsvärk? You bet. Trots att jag tränat rätt hårt under vintern. Idag åker vi till SportGastein som har helt suveräna långa och breda backar. Rena salsgolven och en dröm att åka i.


Dottern och jag ger dock upp efter lunch och tar ordinarie skidbuss tillbaka till Bad Hofgastein där vi i solens sköna värme intager en klassisk apfelstrudel på en uteservering.

Bad, bastu och jacuzzi innan middagen.

På kvällen besvarar jag ett antal jobbmail. Glömmer ta min hjärt- och strokemedicin.

Onsdag
Vaknar med halsont och lite allmän feberkänsla så jag ligger kvar i sängen hela förmiddagen, men pallrar mig upp till en sen lunch uppe i backen. Dock utan skidor. Klarblå himmel hela dagen.


Bad, bastu och jacuzzi innan middagen.

På kvällen besvarar jag ett antal jobbmail. Glömmer ta min hjärt- och strokemedicin.

Torsdag
Vaknar pigg, glad och jättesugen på skidåkning. Vi åker till Dorfgastein för att bränna av backarna där.Idag serverar vi gästerna från bussens After Skibar, förutom den sedvanliga Jägermeistern till de stora och läsk till de små, även Irish coffee till de stora. Succé. Klarblå himmel hela dagen.


Bad, 4x7 meter medley kvaltävling, bastu och jacuzzi innan middagen.

På kvällen besvarar jag ett antal jobbmail. Glömmer ta min hjärt- och strokemedicin.

Fredag
En riktig incidentdag trots klarblå himmel hela dagen. Men som första skidåk för dagen tar jag revanch på första dagens misslyckande i den 8 km långa backen. Idag bränner jag ner hela vägen i ett svep med bara ett 30-sekundersstopp i mitten för att återhämta andan som nerfarten tagit ifrån mig så här långt. Känner mig superstolt över mig själv och sänder en tanke till Tränare Tommy "- tack Tommy, träningen har funkat."

När skiddagen är slut lastar vi in alla skidor inför morgondagens hemresa. När vi ska åka till hotellet med gästerna så startar inte bussen. Ridå.

Nåväl, det tar bara 10 minuter att promenera till hotellet så våra gäster tar till apostlahästarna medan jag och kollega Johnny ordnar starthjälp. Tar inte mer än en halvtimme, och en lönsamhetsminskning med 50 euro som killen som hjälpte oss ville ha, sen är vi på rull igen.

Före middagen final i 4x7 meter medley herrar resp damer. Jag möter svärsonen och jag spöar honom i snabbhetsdelen med två decimeter tillgodo.


Dock fick jag poängavdrag för att jag påstods simmat i svärsonens bana. Juryn bestod av svärsonens fru, dvs min dotter, samt deras medföljande kompis. Jag hävdade jäv, men fråntogs ändå segern och vi dömdes som segrare båda två. Surt att torska trots att jag var snabbast.

Incident nr två inträffar när vi sedan ska basta. In i bastun kliver fyra gentlemen från Sverige med badkläder på, ty det är en allmän bastu för både män och kvinnor. Inne i bastun sitter en tysktalande herre med handduk klädsamt gömmandes hans vitala kroppsdelar. Bredvid honom sitter hans kvinna, spritt språngande naken. Vi svenska gentlemen sätter oss ner och fäster blickarna i tak och väggar för att inte genera kvinnan.
Hon blir dock väldigt störd av den plötsliga manliga invasionen och kryper snabbt ihop för att dölja sina behag och smiter blixtsnabbt ut ur bastun. Strax därefter smiter även hennes tysktalande manliga vän ut ur bastun med ett generat leende.

En del tacktal från både gästerna och mig själv under middagen.Inget tal hade dock att göra med den s.k. bastuincidenten.

På kvällen besvarar jag ett antal jobbmail. Glömmer ta min hjärt- och strokemedicin.

Lördag
Tidig avresa. Frukost kl 06 och avresa kl 07.


Som vanligt många och långa köer runt Munchen som sinkar oss en del, men när vi många timmar senare når Puttgardten så rullar vi på färjan till Danmark på samma tid som alltid. Märkligt, vi kör dryga hundra mil, tar många bensträckarpauser och matstopp men likväl tar det nästan alltid exakt samma tid att köra genom hela Tyskland.

Glömmer ta min hjärt- och strokemedicin.

Söndag
Jag sover i bussens sovkabin genom hela Danmark och en bit upp i Småland där min och kollegan Johnnys arbetstid tar slut och en transferchaufför tar över bussen kl 04 och kör resterande bit upp till Stockholm. Själv blir jag baksäteschaufför i bilen upp till Stockholm.

Vi stannar för frukost på en McDonaldsrestaurang strax utanför Norrköping som förpatrull och meddelar personalen att om en halvtimme kommer en hel busslast med frukostsugna resenärer. Funkar som vanligt kalasbra.

Väl hemma igen så kommer jag på att jag hela veckan glömt att ta mina mediciner. Hoppas det inte innebär något dåligt.

Måndag
Arbetsdag på kontoret igen. Som vanligt massor av grejer som måste tas om hand som inte blivit gjort under veckan.

På kvällen nypremiär i tennisserien. Gick käpprätt åt helvete. Slog upp muskelbristningen jag fick i vaden för fem veckor sedan och som jag trodde var läkt. Nu ställer jag in samtliga tennismatcher hela våren och satsar allt på rehab och cykelträningen inför Vätternrundan. Tennisen återupptar jag efter sommaren.

Ja, det var lite av det som hände under vår 21:a bussresa till Österrike under sportlovet.

Frågor på det?