Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


måndag, juli 14, 2014

Några måndagsfunderingar bara

Äntligen måndag. Eller?

Jag gillar inte måndagsmorgnar. Inte för att jag inte gillar att gå till jobbet, tvärtom, alltid kul att starta upp en ny vecka.

Men det finns alltid ett mörkt moln på mina måndagshimlar.

Det är det där med mina mediciner. Varje måndagsmorgon fyller jag på min lilla pillerbox så jag håller ordning på saker och ting.


I och för sig inget märkvärdigt, förutom att jag får en påminnelse att yttterligare en vecka av mitt liv har förbrukats. Känns lite trist.

Men de där medicinaskarna som pillren levereras i. Jag fattar inte, 9 gånger av 10 öppnar jag dem i fel ände. Borde ju rimligtvis och logiskt vara 50/50, men så är det inte. Märkligt.

Sen nästa grej, pillren ligger i mitt fall alltid i en slags folieförpackning så man måste trycka ut ett piller i taget. Vissa är så knepiga att trycka ut så man har fullt sjå att hinna fånga pillret när det sprätter iväg i 180. Bra reaktionsträning.

Fotboll
Såg något helt otroligt på TV. Inte VM-finalen utan AIK-Kalmar. Såg den troligen hjärnbefriade spelaren i Kalmar som helt brutalt sparkade ner en AIK:are bakifrån. Det var ingen tackling, det var ett medvetet överfall. Bakifrån. Kan du fatta?! Varför? Jo, för att AIK:aren i slutminuten, vid AIK-ledning med 2-0, "förnedrade" den hjärnbefriade Kalmarspelare med en fint, en dragning.

Sånt är brist på respekt, förklarade den hjärnbefriade spelaren och berättade i nästa andetag att han skulle göra likadant igen om det händer. Vilken tragisk figur, hoppas han blir avstängd för tid och evighet och samtidigt får skriva ordet respekt trettiotusen gånger på svarta tavlan. Å andra sidan är det väl inte så troligt att han kan skriva överhuvudtaget.

Fotboll del 2
Såg nästan hela VM-finalen. Berörde mig inte särskilt, hängde mest kvar för jag inte orkade flytta mig till sängen.

Cykling
I lördags hängde jag med på en tur med Nacka/Värmdös grupp Lugna Audax. Audax är en speciell form av gruppcykling. Orkar inte förklara, du får Googla på det.

Men lugnt och sansat var det, inte heller cyklade vi särskilt långt, knappt 4 mil och min puls gick inte särkilt högt. Men en rejält lång och trevlig fika med likasinnade blev det i alla fall.

Med tanke på GPS-kartan kan man tro att det handlade om Bikeswim, men så var det inte. Vi fikade ute vid  Tyresö slott på ett café som låg nära vattnet. Men de som följde min rutt live, undrade om jag gett upp cyklingen och slängt hojen i sjön.


Amatöridrott när den är som bäst
Nu tror du säkert att jag ska skriva om mig själv. Icke. Det får bli om min dotter/medarbetare. Igår ställde hon upp i en ny tävling. Gick rätt bra. Men bäst är om hon själv får berätta, du hittar hennes berättelse på Sofias Secrets.

Trädgårdsarbete
Inget kul arbete, men bor man i hus har man inte mycket att välja på. Igår avstod jag cykling, var sååååå nära att hänga på Täbys gruppcykling, men nej, det dåliga samvetet över trädgården tog över. Kan inte säga att jag ångrar mig, men det hade varit kul med en rejäl cykeltur. Å andra sidan blev trädgården rätt fin. Jämfört med hur den var innan alltså.

Orange is the new black
Såg absolut sista avsnittet igår. Känns tomt nu. Vad ska vi nu kolla på? House o cards har vi klämt alla säsonger, nu måste ny Netflixserie upptäckas. Nu  måste vi snabbt hitta någon serie som BÅDE jag och hustrun gillar. Det är den stora utmaningen som kan ta lite tid.