Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


onsdag, september 17, 2014

Jag fick ett okey

Härligt. Var på halvårs-stroke-kontroll idag. Alla prover Top Notch. Om man nu kan säga säga så om medicinska prover.

Om ett halvår blir sista kollen, sen släpps jag iväg och får klara mig själv ute i den hårda sjukvårdsvärlden. Hade ju en otrolig tur som fick förmånen att vara med i den här forskningsapparaten och bli kollad varje halvår.

Det är minsann inte många som fått den tryggheten efter en stroke. De flesta släpps iväg rätt snart så fort de tillfrisknat. Alltså de/vi som gör det. Alltför många strokepatienter dör eller får svåra obotliga skador. Jag hade turen på min sida. Eller de marginaler som jag inte hade på tennisen igår, som jag skrev om i mitt förra inlägg. Så jag ska minsann inte klaga på var och när marginalerna är på min sida.

Vikten samma som för ett halvår sedan. Hade jag avhållit mig från glass och godis under sommaren så hade jag nog vägt ensiffrigt nu.

Midjemåttet minus 1 cm. Där hon mätte. Vetefan om det stämmer för alla byxor jag har, har numera en tendens att kännas för stora i midjan. Har fått dra åt skärpet ett extra hål. Cyklingen, tror jag.

Så då är det väl bara att braka på så mycket det bara går med träningen.

Det andra kuliga som jag gjorde idag var att besöka cykelmeckat Söders Cykel. Det är dom som ska leverera de Bianchihojar vi ska cykla på med Team Rynkeby.


Vi slog nu fast att jag väljer en aluminiumram storlek 63. Cykelmodellen heter Bianchi Nirone 7. På den kommer att sitta en 11-delars kassett och övrig stridsutrustning blir nya Shimano 105. Framgaffeln blir i karbon och kevlar.

Har inte riktigt bestämt än, men med stor sannolikhet kommer jag att pimpa hojen med bättre hjul.

Sedan är frågan om det blir med traditionell slang eller om jag går över till slanglösa däck. Ska fundera över vintern. Läser man på nätet om för-resp nackdelar hittar man kilometerlånga spalter, där en del tycker si och andra tycker så. Blir ett svårt beslut. Men ett kul beslut. Och kanske ett dyrt beslut.