Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


tisdag, mars 14, 2017

Teambyggarhelg

Nu har vi haft en sån där kul teambyggarhelg med Team Rynkeby Stockholm. Inga cyklar. Enkelt boende på Barnens Ö. Egen mat. Egen matlagning. Fantastiskt kul.

Visserligen har vi hållit på hela vintern att bygga ihop teamet vid alla träningar och diverse insamlingsevent. Men nu körde vi en tvådagarsgrej tillsammans.

I vårt team är spännvidden enorm. Det skiljer 40 år mellan den äldsta, gissa vem det är, och den yngsta.

Vi har en f.d elitcyklist med en SM-medalj i bagaget och vi har fullständiga nybörjare på racercykel.

Vi har läkare, studenter, VD:ar i storföretag, kiropraktor, bankstjänstemän, konsulter, marknads och försäljningchefer, kallskänka, varumärkesstrateg, trafikplanerare, affärschef, jurist och gud vet vad.

Det är den spännvidden, i alla hänseenden, som gör det här projektet så fantastiskt. Det är banne mig en ära att får vara med om något sånt här. Dessutom näst intill beroendeframkallande, så häftigt är det.

Dessutom är vi på god väg att samla in rekordmycket pengar till Barncancerfonden. Det är också helt fantastiskt.

Vår teamhelg började i lördags morse. Jag spar lite bokstäver, behöver de längre fram, så jag berättar med bilder istället.

Ett av Stockholms vassaste bussbolag sponsade bussresan


Många kassar mat blev det

Vi började med en tipspromenad. Dessvärre var några frågor 
grovt felformulerade vilket fick till följd att mitt lag inte vann.
Så himla typiskt.

Dags för uteträning. Slavdrivaren Louise gav oss rejäl träningsvärk
med en timmes hårdkörning där vi jobbade två och två.
Sen avslutade vi med 20 minuters löpning. Eller promenad
för de som föredrog det. Icke jag, jag sprang.


Efter en god lunch blev det lite prat av Kapten Jonas om bl.a olyckshantering, 
risker vid cykling och lite annat kring det. Viktigt att veta och diskutera kring.
Alla lyssnade andäktigt.


Dags för middag. Sjävklart finns en f.d kock i laget, Micke.
Han basade för middagen och hade grillat en helt
fantastisk grillköttbuffé. Absolut självklart med handjagad
bea-sås. De färdigfixade är oätbara enligt Micke.


När mörkret föll hade vi musikquiz anordnat av Jörgen.
På bilden syns mitt lag med Tina, Fredrik, Anna, Johan och Mr Ego.
Dessvärre var några frågor grovt felformulerade vilket 
fick till följd att mitt lag inte vann.
Så himla typiskt.


Efter quizen var det läggdags för de unga.
Vi, några av de lite äldre tonåringarna,var uppe lite längre och 
busprovade våra nya värdsacoola sponssolglajjor från POC. 
Samma modell som landslaget också är sponsade med.
På bilden Kapten Jonas, Mr Ego, Patrik och Tina.
Mannen bakom kameran var Jörgen, också en tonåring.


 Ny dag. Dags för frulle. Johan hackar gladeligen
lämpliga grönsaker.

Gro fixar både gröten och äggen.


Frukostchefen Henrietta allvarlig inför uppgiften
att förse 31 hungriga kompisar med en bra frukost.
Jakob lite gladare när han fixar baconbitarna.
Kaffehurran i bakgrundan hade jag satt igång. 
Vill bara lite anspråkslöst nämna det.



Vi fick en rejäl utbildning i HLR och fick även träna på ett tiotal 
dockor. Mycket viktigt och lärorikt.


 Vi avslutade med lite gruppterapi, att bygga högst konstruktion
av spagettipinnar och avsluta med en marshmallow på toppen.
Reidar tog kommandot och ritade en konstruktion som vi övriga gillade.
Efter lite interna stridigheter, nån jurist hade synpunkter på bygg-
lov, stabilitet och personsäkerhet, så samlade vi ihop oss och fick till
en vinnande konstruktion. Övriga grupper var rätt värdelösa att bygga, 
deras konstruktioner ramlade ihop bara man tittade på dom.


Den vinnande konstruktionen. MITT lag vann rättvist.
Jag utsågs till tejpansvarig. Övriga gjorde jobbet.

Sen blev det hemresa och mer eller mindre direkt efter hemkomsten
dags för ett hysteriskt jobbigt skivstångspass. Efter det ett synnerligen
välbehövligt pass med rörlighetsträning.


Sen var helgen slut och måndagen bjöd på en ruskig träningsvärk. Våra cyklar kommer nu att börja levereras och längtan till vår utecykling är stor för alla i teamet. Utepremiären är satt till första söndagen i april.

Om du blev lite sugen på att vara en del av Team Rynkeby så är ansökan till 2018 års team nu öppen. Du hittar den HÄR.

Nytt för 2018 är att Barncancerfonden lägger ner utlandsdelen av Ride of Hope och slår ihop den med Team Rynkeby. Så 2018 blir det bara en utlandscykling med koppling till Barncancerfonden enligt devisen tillsammans är vi ännu starkare och kan samla in ännu mer viktiga pengar till Barncancerfonden.

HÄR kan du läsa om sammanslagningen med Ride of Hope. Det kommer att finnas många team 2018 spridda över hela landet. Du kan söka till ett team nära dig. 

Och du, sök, att få vara en del av Team Rynkeby är en upplevelse du kommer att bära med dig resten av livet.