Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


onsdag, april 19, 2017

Det är skönt när det gör ont

Ursäkta rubriken. Låter ju möjligen lite ekivokt, om man nu har en sån typ av fantasi.

Men nej nej, här snackar vi träningsont. Det är skillnad det.

Idag hade vi intervallträning med Rynkebyteamet. Det är fantastiskt kul att jag fick förtroendet och äran att vara träningsansvarig för årets team.

Superkul att testa det jag själv lärt mig under de få år som min cykelkarriär varat. Och kul att testa allt jag läser om träning, för jag tycker det är ett intressant ämne. På gamla dar, som man säger.

Kul att också få positiva gensvar, för en och annan säger att det är bra pass vi kört. Själv försöker jag ta i så jag nästan kräks, och ta i så mjölksyran brinner i låren. Lika härligt kul är det att se att de andra gör precis likadant.

Med wattmätare får man ju liksom svart på vitt hur mycket man tagit i.

Det gör ont men man har det tiofallt igen om några månader när de stora uppgifterna ska genomföras. Som Halvvättern. Som Vätternrundan. Som cyklingen till Paris. Som Ironman 70.3.

Mycket skoj ligger framför mig, den saken är klar. Och inget av dom är enkla och lätta grejer. Det krävs mycket - och hård - träning för att klara allt. Är ju inte direkt purung längre, så det är klart att jag måste köra hårt men genomtänkt.

Att träna med andra tycker jag ger en helt annan dimension jämfört med att köra själv. Finns inget bättre när man på en intervall ser någon på lagom avstånd framför och man märker att här finns en chans att köra om.

Skön känsla när man sneglar ner på wattfältet på Garminprylen på styret och ser att nu jävlar i min lilla låda är det tryck i låren. Då är det en extra boost att trycka till lite mer. Och som bonus komma närmre och närmre cykeln framför och sen bara blåsa förbi.

Passet avslutades med smarriga morotskakor made by Isabell, som fyllde år just idag.

Födelsedagsbarnet, f´låt, födelsedagskvinnan 
ska det ju vara, Isabell med hembakade kakor.

Kan inte hjälpa det, men det är en härlig känsla när man väl kommit hem. Hemcyklingen brukar numera vara den jobbigaste delen av våra onsdagsträningar. Att komma hem, äta, duscha och sen bara glida ner i TV-soffan med en härligt skön känsla i hela kroppen. Det är gött. Det är vardagslycka.

Den här killen är en speciell kille. Aron Anderson. Nästa torsdag har du chansen att få höra om hans fantastiska äventyr. Inträdet kostar ynka 195:- som i sin helhet går direkt till Barncancerfonden.



Team Rynkeby Stockholm är stolta över att kunna presentera en inspirationsföreläsning, med äventyraren Aron Andersson, till förmån för barncancerfonden. 

Genom att utföra otroliga äventyr som de flesta med full rörlighet aldrig ens skulle drömma om inspirerar han andra att se möjligheter – oavsett svårigheter. Aron har deltagit i 4 Paralympics i 3 olika grenar, bestigit Kebnekaise och Kilimanjaro, armcyklat från Malmö till Paris, simmat 37 km över Ålands hav och senast blev han den första rullstolsbundna att skida till sydpolen. Aron lever efter mottot ”Ju större mål – desto häftigare resa”.

Var: Birka Cruises, vid Stadsgårdskajen, Stockholm


När: 27 april kl. 17.00 - 18.30, registrering i terminalen mellan 16.30 – 16.45 för ombordstigning

Pris: 195 kr/biljett som oavkortat går till Barncancerfonden


Hur: Biljett köper man genom att donera biljettkostnaden via en cyklist i Team Rynkeby Stockholm eller genom att swisha. Glöm inte att skriva meddelande Aron i båda fallen. Swishnummer: 1236140891

Länk för donation via cyklist; https://collection.teamrynkeby.com/se/collection.aspx?t=1437

Med reservation för slutförsäljning då vi har ett begränsat antal biljetter. Stort tack till Birka Cruises som bistår med lokal till förmån för barncancerfonden. Föreläsningen sker ombord på båten, och de håller den dessutom kvar extra tid efter normal avgångstid vid kaj bara för vår skull.

Vid eventuella frågor vänligen kontakta cyklisten Isabell Bylund;
Isabellbylund91@hotmail.com, 0768 544 549