Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


söndag, juni 24, 2018

Paris, here we come, nu är vi redo

Team Rynkeby-GodMorgon Stockholm 2018 är redo. Nu har vi tränat klart. Nu är vi förberedda så långt det varit möjligt för att anta utmaningen att cykla till Paris.



Idag körde vi sista distanspasset och kommande lördag börjar vi vårt äventyr. För många i laget kanske till och med livets hittills största fysiska utmaning. 125 mil till Paris skrattar man inte bort hursomhelst. Så är det bara.

Kravet på var och en har varit minst 250 mil i benen innan vi drar. De allra flesta har klarat de milen galant, många har cyklat mer än 300 träningsmil under våren, ytterligare några ännu mer.

Jag har ju haft förmånen och äran att vara teamets träningsansvarige och jag känner faktiskt en enorm stolthet över hur alla i teamet verkligen kämpat, skrattat, gråtit, svettats under de här nio månader vi tränat inför detta. Vi började ju redan i september och körde varje onsdag en stentuff 1,5-timmars spinningpass med vår egen Fröken Spinn, Tina Guri-Elmquist plus en timmes cirkelfys på söndagar.

Många körde även egna pass mellan teamträningarna.

Teamet består av en härlig blandning av människor med olika yrken, olika erfarenheter och olika kunskaper om cykling. Vi har en f.d elitcyklist, vi har superduktiga amatörcyklister, varav en var med och skulle slå rekorder på Halvvättern men de missade med någon enstaka minut. Vi har också några helt och hållet nybörjare som aldrig ens suttit på en racercykel. Blandningen är stor.

Vår första distanscykling när vi fått våra cyklar gick till Kakslottet/Taxinge Slott. Då hade vi rullsnittet 25,6. Sedan dess har vi mest legat på söndagsdistanser runt 15-20 mil plus Vätternrundans 30 mil.

Idag slöt vi cirkeln och cyklade samma rutt som vi gjorde på den första turen. Idag hade vi rullsnittet 28,5, en ökning med lite drygt 11 %.

"Det blir aldrig lättare, det går bara snabbare".  En devis som vi härmed bevisade vara alldeles sann.


Fika/lunchrast i den här miljön kan ju aldrig vara fel



Mumsigheterna på brickan kostade lite drygt 200 kr.
Dyrt som f** men lika smarrigt som dyrt.



På parkeringen när vi kom tillbaka hade jag fått en
liten efterrättspresent. 400 bagis för jag trodde det 
var gratis på söndagar. Det var det inte.

'

Killen som körde den där röda bussen tillhör sannolikt
förarkårens begåvningsreserv. Han brände om oss i en helt skymd kurva.
Naturligtvis fick han möte, så mötande bil fick köra halvvägs 
av vägen för att undvika krasch. Undrar hur föraren tänkte
när han beslutade att köra om oss.


Dagens gäng, rätt hårt decimerad pga midsommarhelgen,
 som bevisligen blivit minst 11% snabbare
på 2,5 månader.

Jag själv då? Jo, jag har blivit både starkare och uthålligare jämfört med tidigare år. Men jag har tränat rätt hårt för det också. Nu hoppas jag bara att formen håller i sig ytterligare ett tag och att Pariscyklingen blir sådär härligt kul som de varit de andra tre åren jag kört med Rynkeby.

Jag har ett personligt mål i år. Lyckas jag berättar jag det när vi är klara.

Finns dock ett litet orosmoment i min värld. Vädret. Det verkar vankas högtryck över vår rutt till Paris. Med lite högre värme. Blir det för hög temperatur är det morsning och goodbye för Herr Demnert. Blir det uppåt 30 grader blir det tufft.

Men jag har ett ess i rockärmen. Har införskaffat, för en mindre förmögenhet, en särskild kylväst, handledskylgrejer och till och med en särskild kylkeps. Till och med en scarf som kyler runt halsen.


 Ser ju ut som värsta skottsäkra västen,
men man blöter den med kallt vatten, sen behåller den
kylan upp mot 2 timmar. Sen blöter man den igen.
Fotbollslandslaget lär ha använt såna här.


Samma princip med handledsgrejset.

Kepsen ser så töntig ut så den visar jag inte. Men om det blir varmt ser jag hellre ut som en tönt än ligger på marken och flåsar.

De tänkte jag ha i vår följebil och kan kränga på om värmen blir för jobbig. Har inte testat förut, kan bli spännande.

Jag har även förberett cykelbrännan. Hur skulle det se ut att komma till Paris röd som en kräfta?


Ingen knivskarp kant, det suger lite tycker jag.
Den uppmärksamme ser även att benen är hårbeväxta.
Här blir det liksom civil olydnad, blir ingen rakning.
 Sometimes I´m a rebel.

Har även lyckats korrigera min vikt. 

Nytt årsbästarekord. Stort.


Idag visade vågen exakt samma vikt som när jag kom
hem från Pariscyklingen förra året. Toppnoteringen
104 kg var vid årsskiftet.

Veckan som kommer blir det packning, jobbfix, hårklippning, cykelkoll, stress, stress och ännu mera stress. 

Teamet har en "avslutningsträning" på onsdag med lite ow-simning för de som vill och så en picnic i det gröna. Precis enligt Team Rynkeby Stockholms tradition.

På fredag morgon ska vi lasta våra cyklar i en lastbil som kör ner dom till Malmö.

På fredag natt skjutsar SJ oss med nattåget ner till Trelleborg. Tack snälla SJ för att ni sponsrar oss med biljetterna.

På lördag cyklar vi från Malmö till Trelleborg där vi bordar en färja som tar oss till Rostock dit vi kommer sent lördag kväll. På söndag morgon kl 0800 startar vi resan "på riktigt" enligt det här schemat:

söndag: Rostock - Uelzen, 21 mil

måndag; Uelzen - Osnabruck, 23 mil

tisdag: Osnabruck . Venlo, 21 mil

onsdag: Venlo - Liege, 11 mil. Här har vi valt en kort dag för att få lite längre återhämtning inför de brutala avslutningsdagarna med väldans många höjdmetrar.

torsdag: Liege - Charleville-Mezieres, 19 mil

fredag: Charleville-Mezieres - Chantilly, 21 mil

lördag: Chantilly - Paris, 7 mil

Mer än så här har jag nog inte att berätta idag. Återkommer såklart med dagsrapporter när vi väl kommit iväg.