Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


måndag, november 27, 2006

Lättpåverkad

TV har en förskräcklig påverkan. Plötsligt känner jag mig som en usel mördare. Efter att ha sett ett TV-program!

Programmet jag råkade zappa in på handlade om miljöförstöring och andra mindre upplyftande saker. Jag fick reda på att om man utrotar en aldrig så liten djurart, som t.ex spindlar eller ödlor eller vilket litet pyttedjur som helst, så påverkar det hela ekosystemet och därmed hela jordens existens.

Big problem, var ska vi då parkera bussarna?

Men likväl, det är väl klart att ett sådant TV-program ger vem som helst dåligt samvete för att man inte tar ansvar för vår jord.

Mitt dåliga samvete blev etter värre när jag senare - och som kära hustrun ett flertal gånger påpekade - medvetet, hänsynslöst, känslokallt och helt skoningslöst trampade ihjäl en oskyldig spindel som - återigen enligt hustrun - oskyldigt råkade gå vilse över tröskeln och rakt in i vårt hem.

Jag tolkade inte situationen så. Spindeln gjorde ett medvetet intrång till oss för att där spinna äckliga trådar över våra liv. Jag tror att även spindeln hade sett TV-programmet och nu ville vidta säkerhetsåtgärder. Som att sakta dra åt trådarna runt våra liv. Hårt. Den hade krupit över tröskeln och gjort intrång i det som är mitt.
My precious, myy preecciouuuuss, myyy preccciooouuuusssss….(känd replik från Sagan om Ringen om du inte hajade)

Och mitt hem, kära du, det bevakar jag lika hårt och skoningslöst som en muslim bevakar sin dotters dygd. En inkräktare som gör intrång (!) får betala ett högt pris. No mercy.