Häromveckan blev jag uppringd av BR:s Anna Grönlund. Hon ville förklara sig lite angående min fråga till Bjarne på Tidningen Bussbranschen varför han lagt ner sin egen blogg.
Ska jag vara riktigt ärlig förstod jag ändå inte riktigt syftet med samtalet. Anna sa att hon ringde mig för att jag var medlem. Kanske var hon lite skraj att jag skulle skriva något elakt i min blogg. Den läses ju numera av rätt många. Fast det är ju ingen som vet. Utom jag.
Eller så ringde hon samtliga medlemmar för att förklara, jag vet inte.
Anna berättade i alla fall att anledningen till att Resor o Trafik är BR:s husorgan är att man för många år sedan upphandlade medlemstidningsfunktionen och då valde man Resor o Trafik. Hon påpekade att det var före hennes tid.
Om man vill vinkla hennes kommentar lite kvällstidningsaktigt, så kan man kanske tro att den kommentaren visar på att hon själv inte är helt nöjd med sin egen medlemstidning.
Jag föreslog Anna lite diskret att då kanske man också kan ställa lite krav hur den ”egna” tidningen ska funka och uppträda både etiskt och moraliskt till andra tidningar i samma bransch.
Svaret blev rätt svävande som de alltid blir när man inte har något riktigt bra svar. Men annars hade vi ett mycket trevligt samtal. Det var ingenting som framkom som ger mig anledning att skriva elakt om Anna Grönlund, tvärtom.
Till sist en privat reflektion när vi hade stängt ner samtalet. Varför har BR en ”egen” tidning över huvud taget? Kostar inte det pengar? Varför vill jag betala extra till BR för att få en branschtidning som inte ger mig mer info än vilken branschtidning som helst? Svar: det vill jag inte.
Det kanske är ett svar som Anna Grönlund borde grunna lite på. Inte för att just jag säger nej, utan för att vi medlemmar ännu inte ens fått frågan om vi vill ha en ”medlemstidning”.