Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


måndag, april 06, 2009

Gudstro?

Ibland måste man rensa skallen. Då kan man t.ex läsa lite i Bibeln. Det sägs funka för en del, men inte för mig. Så därför gör jag inte det. Man kan kanske istället fundera lite kring fenomenet Gud.

Jag tror liksom inte på det där med religion. Det är en slags självsuggestion. Att man helt enkelt VILL tro på något som kan hjälpa. Hjälp till självhjälp. Kort sagt.

Visst, Jesus kan mycket väl ha funnits, kan även mycket väl ha varit god och delat ut fiskar och allt det där. Men att knalla över vatten, näe, det måste nog trots allt varit samma illusion som när Robert Wells river av en rocklåt klivandes på ytan i vattengraven i Dalhalla.

Gud är god sägs det. Gud hjälper alla sägs det också, liksom att Gud styr allt. Hur då, frågar jag.

Är det Gud som styr att människor våldför sig på barn? Hur tänker Gud där?

Är det Gud som bestämmer att folk svälter? Är det Gud som bestämmer vilka som ska leva och vilka som ska dö? Är det Gud som bestämmer vilka som torterar och vilka som torteras? Samma sak här, hur tänker Gud i det fallet?

Gud kan ju då knappast anses som god, snarare som en ond jävel.

Näe, nåt är galet. Det finns ingen Gud, det finns bara en tro. Det kan jag köpa, men det finns ingen Gud. I så fall skulle Örgrytes målvakt inte ha drabbats av total solförmörkelse i fotbollspremiären igår.