Den efterlängtade prototypbussen har nu levererats till oss. Det handlar om en modifierad Setrabuss som vi tillsammans med Miljövårdsverket och Mercedesfabriken i Ulm nu ska testa i verklig miljö.
Bussen har en extremt miljövänlig motor som drivs med vanlig diesel som uppblandas med 25 % rent kranvatten. Själva blandningen sköts automatiskt, men vattentanken sitter separat på bussens vänstra sida. Skulle vattnet ta slut i tanken fortsätter motorn att gå, men då lite mindre miljövänligt.
Laboratorieprov har visat att utsläppen minskar med ca 25 % och motorerna är dessutom betydligt tystare än traditionella motorer.
Om utfallet av testet blir bra, kommer steg 2 in i bilden. Steg 2 innebär att vid regnväder leds allt vatten som landar på vindrutan när man kör, ner i en filtrerad ränna som leder till huvudvattentanken. Det innebär att man vid regnväder kan köra extremt långa sträckor utan att behöva fylla på vatten.
Utfallet av provet kommer att redovisas av Miljövårdsverket under senare delen av hösten, men redan nu har flera andra motortillverkare och miljöorganisationer visat intresse för vårt prov.
Även Storstockholms Lokaltrafik har visat intresse att inleda ett samarbete i detta projekt. Dels för den stora utsläppsminskningen, faktiskt något lägre än deras metanolbussar, men framförallt att de här motorerna starkt kan bidra till en betydligt tystare stadsmiljö.