Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit. Skriver numera mest på Facebook och Instagram.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan nio gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. Kanske jag 2025 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


torsdag, april 01, 2010

Äntligen leverans av ny buss

Den efterlängtade prototypbussen har nu levererats till oss. Det handlar om en modifierad Setrabuss som vi tillsammans med Miljövårdsverket och Mercedesfabriken i Ulm nu ska testa i verklig miljö.

Bussen har en extremt miljövänlig motor som drivs med vanlig diesel som uppblandas med 25 % rent kranvatten. Själva blandningen sköts automatiskt, men vattentanken sitter separat på bussens vänstra sida. Skulle vattnet ta slut i tanken fortsätter motorn att gå, men då lite mindre miljövänligt.

Laboratorieprov har visat att utsläppen minskar med ca 25 % och motorerna är dessutom betydligt tystare än traditionella motorer.

Om utfallet av testet blir bra, kommer steg 2 in i bilden. Steg 2 innebär att vid regnväder leds allt vatten som landar på vindrutan när man kör, ner i en filtrerad ränna som leder till huvudvattentanken. Det innebär att man vid regnväder kan köra extremt långa sträckor utan att behöva fylla på vatten.

Utfallet av provet kommer att redovisas av Miljövårdsverket under senare delen av hösten, men redan nu har flera andra motortillverkare och miljöorganisationer visat intresse för vårt prov.

Även Storstockholms Lokaltrafik har visat intresse att inleda ett samarbete i detta projekt. Dels för den stora utsläppsminskningen, faktiskt något lägre än deras metanolbussar, men framförallt att de här motorerna starkt kan bidra till en betydligt tystare stadsmiljö.