Jag - Göran Demnert - äger och driver StockholmsBuss AB sedan maj -89 och SällskapsResor AB sedan feb -05. Har bloggat sedan 2006. Många funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2014. Har sedan dess cyklat Vätternrundan 2014, 2015, 2016, 2017 och 2018. Mälaren Runt 2014, 2015 och 2016. Har också cyklat ett antal mindre motionslopp.

Har även cyklat från Malmö till Paris 2015, 2016, 2017 och 2018 med Team Rynkeby och ska göra det även 2019.

Gjorde min första Halva Ironman i Pula, Kroatien i september 2016. Gick åt h-e, men var kul ändå. Ett nytt försök i Zell-am-See i augusti 2017. Gick åt fanders en gång till. Nytt försök i Ruegen i september 2018. Äntligen lyckades jag komma i mål.

söndag, januari 14, 2018

Veckans träning för en triathlonwannabe

Det gäller att ligga i om man ska nå sina drömmars mål. I mitt fall är det som möjligen bekant att få springa under en Ironmanmålbåge. Vägen dit består av ett antal delmål, bl.a cyklingen till Paris såklart, men årets absolut viktigaste mål är tävlingen den 9:e september i Ruegen.

De här träningarna har jag genomfört den här veckan.

Måndag
Ett relativt kort men ett bra och intensivt lunchpass på gymmet.





Tisdag
Tisdagar brukar bli en tvåpassdag. Simning på lunchen och löpning eller trainer på kvällen. Den här veckan blev det trainer.




 Mitt mål är att klara 1900 meter den 9:e september
på ca 45 minuter, dvs ca 2:30 per hundring.
Ett svårt mål, javisst, men ändå möjligt.


Innan middagen hann jag med ett 45-minuters intervallpass
på trainern. 

Onsdag
90 minuter spinning med Team Rynkeby. Vi kör programmet Giro 4 som har konstruerats av Mattias Reck. Nu börjar vi fas 3. Jobbigt är bara förnamnet.


Torsdag
Dags för intervaller igen. Nu i simbassängen hos Human Ambition och Micke Rosén. Min Garminklocka visade på 1300 meter, men jag lyckades fibbla bort säkert 500 meter från den.



Fredag
Som vanligt ett lunchpass på gymmet. Den här gången 30 minuter löpintervaller på löpbandet och direkt på det ytterligare 30 minuter styrka med mest fokus på benen.


Lördag
Hade tänkt vila, men lusten att cykla på riktigt blev för stor. Inte jättepopulärt hos andra hälften av familjen, men hon är en förstående kvinna och sa uppgivet, "-okey då".


Det blev en 3,5-timmars pulszon2-runda.
Rätt jobbig ändå med tung cykel och dubb på båda hjulen.

När jag kom hem igen togs beslutet. Jag bokade en veckas triathlonläger på Mallorca med Team Snabbare. Tredje året jag åker på den. Flyger ner den 28:e april. Kommer bli absolut superkul. Igen.

Inte heller det här beslutet var jättepopulärt hos andra hälften av familjen, men hon är som sagt en förstående kvinna och sa uppgivet, "-okey då".


Hittills har jag inte vågat mig på den här lilla backen, Sa Calobra.
Men vem vet, i år kanske det händer.

I år hyr jag den här cykeln. En Merckx Sallanches 64 med discbromsar. Ska bli kul att testa en sån.


Söndag
Veckans åttonde och sista pass. Ett cirkelträningspass med Team Rynkeby.

Riktigt skönt med ett rejäl nedstretchning

De här cirkelpassen är verkligen ingen lek. Det är fullt ös medvetslös som gäller. Erkänner utan att blinka, efter sju pass under veckan är jag rätt tömd på kraft till de här passen så de känns som värsta tortyren. Här två bevisbilder på det.

Bevismaterial A: 
Inte många slag kvar till min maxpuls


Bevismaterial B

På det hela taget en bra vecka. Dessvärre för lite löpträning, men det kommer snart att bli ändring på det.

I morgon måndag blir det en behövlig, och välförtjänt, vilodag. Men på tisdag, då kör jag igång igen.