Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


tisdag, april 17, 2007

1800-tal

Intressant. Fick höra att en vice VD på ett av Stockholms större bussbolag (Näe, inte DET bolaget den här gången) tycker att mina åsikter, som jag då och då framför lite blygsamt på bloggen, doftar 1800-tal. Intressant som sagt.

Undrar om han menar när jag föreslog att den gravt berusade bussföraren på sportlovet skulle doppas i olja och fjädrar och placeras på Sergels Torg?

Eller kanske han tycker det är 1800-talsåsikt att tycka det var skandal att BR förvägrade en journalist tillträde till ett BR-evenemang?

Att företaget själva inhyser en del av sina förare, inhyrda från landsorten, i små barackliknande övernattningsrum utan egen dusch och toa tycker han uppenbarligen är effektiv och supermodern personalhantering.

De tvingas köra så stickor och strån ryker och får endast ledighet när trafikledningen för ögonblicket inte har något jobb att erbjuda. Sant eller inte, men det är så det berättas av de berörda förarna ute ”på stan”.

Undrar om The Vice President vet att varje gång vi, och andra bussbolag, söker förare så är det MINST fem förare från just det företaget som söker jobben. Anledningen? De säger alla att de känner sig livegna.

I mina öron låter det väldigt mycket s.k. Herrskap och Tjänstefolk. Mer vanligt på 1800-talet än på 2000-talet. Men det är klart, det är inte alltid så lätt att hålla reda på alla århundraden.

Dessutom är det ju så mycket kul skvaller i luften, så hälften är säkert inte ens sant. Vad tror du?

Kul att folk har åsikter om det jag skriver. Mer sånt. Kom bara ihåg att det är mina egna tankar och åsikter jag framför, inte de anställdas.