Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


tisdag, mars 25, 2008

Journalistljug

Så är det då ännu en gång bevisat att en del journalister har lite svårt med sanningar.

Igår beskrev DN:s internetupplaga en tämligen svår bussolycka utanför Stockholm. En Flygbuss hade vält på E4:an söderut och låg tvärs över vägbanan, stod att läsa. DN följde upp detta även med en artikel i pappersupplagan i morse med i princip samma innehåll.

Problemet är att de inte beskrev olyckan korrekt.

Sanningen var, och är, att Flygbussen av okänd anledning hade dängt rakt in i baken på en långtradare. Bussens front var, sett från 25 meters håll, inte hysteriskt intryckt, vindrutan satt kvar men såg naturligtvis mer ut som mosaik, men den satt kvar.

Bussen och långtradaren stod hyggligt prydligt uppställda ute på vägrenen och passagerarna satt lugnt kvar i bussen i väntan på ersättningsbuss. I en kaosliknande situation har jag svårt att tro att folk sitter och läser tidningar i en svårt skadad buss.

Allt detta kunde jag se med mina skarpa bussägarögon därför att jag passerade denna olycka i motsatt riktning cirka 10-15 minuter efter smällen. Då uppstår ju som alltid s.k. ”tittköer” och farten är närmare stillastående än krypande. Jag vill påstå att en bussägare ser på en sådan här sak med betydligt nyktrare ögon än en skjutglad journalist som vädrar sensation och kanske till och med ett scoop.

Med andra ord, lita aldrig på vad en dagstidningsjournalist skriver. Nu har även DN alldeles på egen hand förpassat sig själva ner i lögnernas träsk där trovärdigheten är lika hållbar som en mjukglass i värmeugn.