Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


tisdag, maj 13, 2008

Nedslag i verkligheten

Inspirerad av en västkuståkares nedslag i verkligheten, han åkte kommunalt för att testa liksom, så kändes det som att motsvarande resa även måste genomföras på ostkusten, bara för balansens skull. Jag kände kallelsen och tog således på mig det tuffa jobbet.

Jag tog tillfället i akt när jag skulle in till stan, jag bor hysteriskt långt utanför city, 16 kilometer faktiskt.

Jag fick börja med en promenad på ca 7 minuter, sååå jäkla jobbigt, sedan vänta på Pendeltåget i ytterligare 4 minuter, herreguuud vilket slöseri med tid.

Tåget var gammalt, nedklottrat, förde oväsen och det var äckligt varmt. Desssutom fanns inga sittplatser utan jag fick stå hela vägen, 10 minuter, in till T-centralen. Där fick jag trava genom hela ”Suckarnas gång”, där alla tiggare och musikanter står, för att sedan åka ner i underjorden för att åka Tunnelbana.

Tricken, den kallas så i Stockholm, var fräsch och snabb och förde mig snabbt till slutmålet, Vinkällaren Grappe, där en vinprovning skulle äga rum, alltså ytterligare ett uppdrag för testpatrullen.

Hemresan skedde med ett nytt supermodernt Pendeltåg, oklottrad, fint inredd och spöklikt tyst, det gick att höra konversationer i andra änden av vagnen.

Vet inte om mitt intryck av hemresetåget hade något samband med att vi fick prova 10 olika kanongoda viner, vilket således var själva syftet med denna påfrestande testkväll.

Efter genomförda studier kan ostkustens testpatrull offentliggöra följade slutsats: Det är roligare att åka kommunalt efter en vinprovning än före.