Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


torsdag, september 04, 2008

Statistik säger mer än 1000 ord

Läste lite förstrött i en nypublicerad statistik att bussmärket Neoplan knappt finns längre. Säljer bara någon enstaka buss nuförtiden, eller rättare sagt blygsamma 4 bussar under årets första 7 månader. Kan jämföras med Setras 40 resp Mercedes 41 bussar under samma period. Alltså 81-4 i matchen Merca/Setra vs Neoplan.

Eller är det så att Neoplan försvunnit in i MAN-blocket? Blir inte mycket bättre då heller. Inte ens tillsammans verkar märkena vara någon ”kioskvältare” längre. Men då har de i alla fall hyfsat till sifforna i "koncernmatchen" Mercedes/Setra vs MAN/Neoplan till 81-23.

Uklassning sa Bill, överkörning, sa Bull. Annat var det för typ 15-20 år sedan. Då var det ju närmast kultförklarat att äga en Neoplan. Visserligen fanns knappt en enda bussägare som var nöjd med bussen.
Ständiga fel och näst intill obefintlig vilja från leverantören att reda upp problemen. En del kallade bussarna för tyskt industriavfall. En del gör det föresten fortfarande.

Men bussarna såldes lik förbannat. Tror jag det, när finansieringen sades vara den bästa i hela bussvärlden.

Nu är det andra tider, visserligen tycks deras bussar vara bättre nu, så en och annan övervintrad bussåkare från 80/90-talet, som tycker det var bättre förr, fortsätter att köpa.

Kanske grävde Neoplan sin egen varumärkesgrav i början på 90-talet med sin taskiga kundvård. Who knows, who cares, Neoplan eller MAN kommer sannolikt ändå aldrig in på vår gård.