Så är det snart dags för ny operatör av Stockholms tunnelbana. Ett HongKongbaserat företag ska driva trafiken kommande period.
Enligt uppgift vann de upphandlingen, inte pga lägst pris, utan för deras plan för hur verksamheten ska fungera på bästa sätt för kunderna, dvs resenärerna. I HongKong ligger de på nästan 100 % när det gäller att hålla tidtabellerna.
De företag som inte vann, fast de hade lägst pris, gick ju så klart i taket och överklagade överallt där det gick att överklaga. ”Herrregud, ska kvalitet plötsligt räknas?”, verkade de plötsligt tänka. ”Spelar det någon roll vad kunderna tycker, vi har ju för guds skull lägst pris”.
Ruggigt skönt att de som beställer tänker på oss, dvs deras kunder och resenärer.
Och tänk kära busskollegor, om det här blir en väckarklocka för alla andra trafikupphandlare runt om i landet, att kvalitet dvs bla punktlighet och service är värt att betala lite mer för.