Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


tisdag, juli 10, 2012

En hyllning till Paulo Roberto

Jag känner inte karln. Har aldrig träffat honom. Men han är numera rätt cool. Han var en smågangster i tonåren, slogs och härjade i Kungsträdgården.

Men någon tog tag i honom, lyfte in honom i en boxningslokal och lät honom slå av sig tonårsvåldet under ordnade former. Han mognade, fick en vilja av stål och boxade sig fram till något bälte av något slag. Inte bältros, utan något mycket häftigare. En titel. Eller möjligen flera.

Sen blev han TV-uppraggad och fick stå i sportspegeln och argumentera mot Ekwall tror jag det var. Barnsligt och tramsigt. Lyckligtvis plockade de bort det så småningom.

Sedan började killen skriva matböcker och blev en slags hälsoprofet. Och programledare i TV. Rätt långt från gangsterfasonerna i tonåren. Vilket visar att med vilja kan man komma långt, även om man börjar lite snett i livet.

Han skriver också på Twitter där jag följer honom. Och blir inspirerad som tusan. I går kväll, efter en kraftig födelsedagsmiddag (inte min) på krogen så bestämde jag att jag i dag skulle göra en Paulo Roberto.

Satte klockan på 0530, åt en liten men näringsriktig frulle, sedan på med löpdojorna och så ut i klorofyllen.

Gick kanonbra, men när tröttheten satte in kom Paulo och satte sig på min vänstra axel och Göran Ego satte sig på den högra. Paulo satt och skrek "-KÖÖÖÖR", och Göran Ego pep "- tat lugnt, gå en bit, det skadar inte, du förtjänar att vila lite".

Men Paulo var envis och lite elak, "-KÖÖÖR, springer du inte till den där skylten så är du en j*** fu**** mes". Och Göran Ego kontrade med "-lyssna inte på Paulo, han är bara en fjant. Gå en bit du, det mår du bara bra av".

Sådär höll de på medan musiken skrålade i mina hörlurar, Amy MacDonald, Jill Johnsson, Bon Jovi, Rolling Stones, Nickelback, Journey och några till turades om att hålla mig igång. Och när AC/DC vrålade igång med Highway to Hell, ja då var en springande headbang inte långt borta. Men sånt kan man ju inte göra i min ålder, det skulle ju bara se patetiskt ut, så jag lät bli. Men jag ville egentligen.

Undrar du hur det gick mellan Paulo Roberto vs Göran Ego? Det blev 1-0 till Paulo, snabbaste löprundan hittills. Tror han får hänga med även på kommande rundor.