Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


onsdag, mars 11, 2015

Är det något fel på mig?

Ja man kan ju undra. Är alla i min åldersgrupp färdiga? Fullmatade? Kan allt? Har gjort allt kul? Sitter bara i ekorrhjulet och längtar tills inbetalningskortet för medlemsavgiften i PRO ska dimpa ner? Eller bara är trötta? Det har jag svårt att tro. Men jag börjar trots allt undra lite.

Igår var jag på en nybörjarkurs i simning. Simma kan jag redan , men inte crawl. Känner att jag måste förkovra mig lite i den ädla konsten så jag kan simma elegant, lätt och tjusigt de 400 metrarna i Riddarfjärden under Stockholm Triahtlon.

Så vi var 9 stycken som hade anmält oss till nybörjarkurs i Vasalundshallen inlusive min svärson Jonas som också ska köra samma triathlontävling.

Gissa vad? Äldst igen. Jag hade kunnat vara pappa till samtliga deltagare inklusive de två kursledarna. Till och med morfar eller farfar till några av dom.

Men det förtar inte glädjen att ge sig på något nytt. Inombords är jag jämngammal med vem som helst oavsett ålder. Mentalt alltså, inte fysiskt.


Vi fick börja med att testa olika sorters flytlägen, vi fick paddla med benen, vi fick glida fram paddlandes med benen och vi fick göra lite andra nybörjargrejer för att få till grunderna.

Målet är att vi efter de här åtta kurstillfällena ska kunna simma en hel bassänglängd, dvs 25 meter med crawl. Svärson Jonas befinner sig tämligen exakt på samma kunskapsnivå i simning som jag. Vi konstaterade bl.a att det är svårt. Känns som en absolut nödvändighet att träna själv mellan kurstillfällena. Var faen ska jag hitta den tiden?

För min del känns det här att simma 400 meter crawl i Riddarfjärden precis exakt lika ouppnåeligt som jag kände inför förra sommarens Vätternrunda efter mitt första distanspass på 11 mil. Typ, det kommer aldrig att funka, jag kommer inte att klara det. Precis så kändes det när vi var klara i går.

Men nu vet jag ju att det kommer att gå. Fixade ju Vätternrundan och inte nog med det, nu ska jag ju cykla ända till Paris. DET hade jag ju aldrig trott efter min första 11-milarunda. Men så kommer det att bli.

Så självklart kommer jag att kunna crawla 400 meter den 23 augusti. Om inte så blir det kompletterat  med vanligt bröstsim, svårare än så är det ju inte. Om jag inte får en kallsup och sjunker eller blir uppäten av Riddarfjärdsmonstren som simmar i djupet där.

Men min träningsmålsättning är ändå crawl från start till mål. 400 meter. I Riddarfjärdens skvalpiga vatten. Så får det bli.

Svärson resp svärfar