Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


torsdag, april 28, 2016

Jag på triläger - Mallorca, dag 5. Regn, löpning och baksmälla

Regn idag. Cyklingen inställd. Vafalls? Stentuffa triathleter ställer in cykling för lite regn? Men doppa sig i havet går an. Skumt.

Näe, jag tycker Rynkebyregeln Vi cyklar i alla väder, borde gälla även triathleter. Ska lägga det som förslag i förslagslådan till nästa års resa.

Men hur som helst, de stentuffa, nåja, triathleterna hade idag på förmiddagen, istället för cykling, långsimning 4 km i havet. Jag avstog den övningen. Är inte riktigt där än. Vare sig att simma långt ow eller att kalla mig triathlet.

Tycker inte ett supersprintlopp i Stockholm Triahtlon förra sommaren är tillräckligt kvalificerande för att kalla sig triahtlet. Men jag jobbar hårt för att uppnå det fina epitetet.

Fast det hade varit superkul att testa långsimning. Kanske inte 4 km, men en liten bit i alla fall. Men det kommer fler ow-pass som förhoppningsvis passar mig lite bättre.

Men regn eller inte, jag ville inte sova bort förmiddagen, dessutom måste jag ju följa regeln, jag är ju ändå på en träningsresa.



Så jag trotsade regnet och gav mig ut på en egen liten löptur. 5 km blev det i ungefär det tempo jag måste hålla i Pula i september för att hålla min tänkta race plan.

Det var en skön löptur, kändes bra att få lufta ur kroppen lite efter gårdagens bergstur. Försökte även att applicera tipsen jag fick under löpteknikpasset häromdagen. Kändes rätt bra, men efter några hundra meter så var jag ju tillbaka i Göranlufset igen.

Påt igen några hundra meter, tankar flyger iväg och så sjönk jag tillbaka till elefantlufsandet igen. Men om jag håller på sådär så kanske jag en vacker dag springer lika antilopelegant som Mattias gör.

Näe, det kommer jag aldrig att kunna, men i drömmar och tankar är allt möjligt.


 Av rättviseskäl valde jag att springa i Fredrikshofuniform

Dags för lunch. Det blev tillsammans med Martina. Det är ju sånt här som är så kul med en sån här resa. Man träffar nya människor som kan berätta om massa kul saker de gör eller har gjort.

Spännande att få inblick i andra människors liv. Martina berättade att hon och hennes sambo klättrar i berg lite här och där i världen, t.ex Mont Blanc. Fantastiskt intressant att lyssna på.

När lunchen var uppäten var det dags för teori. Träningsoptimering.


Ulf och Pål berättade hur träning funkar, om pulsklockor, hur man kan använda dom, VO2max, tröskelpuls, och alla andra sorters pulsnivåer pratade de också om. Och lite hur man kan lägga upp en träningsplan på lång sikt. En intressant föreläsning.

Dessvärre fanns ingen mer programpunkt som passade mig, så jag gick upp på mitt rum, en mindre lägenhet faktiskt. Började känna mig lite halvrisig, tryckte i mig två Alvedon, la mig på soffan för att vila lite.

Somnade som en sten och vaknade av telefonen kl 18, där Sofia undrade varför jag inte var på eftermiddagsyogan, eller snarare after trainingyogan. Och framförallt varför jag inte var på det obligatoriska infomötet kl 17:45.

Kändes som en rejäl baksmälla, det var väl kroppens sätt att säga att nu gubbjävel får du tagga ner lite. Det behövs lite vila emellanåt också.

Blev lite piggare efter middagen så ikväll blir det en tidig sänggång, i morgon har jag anmält mig till en distanscykling lite drygt 12 mil.

Håller tummarna att det inte bara är snabbisar i den gruppen. Å andra sidan har jag ju smygtränat lite på att köra ensam på Mallorcas landsbygd.

Idag blev det en halvtrist dag, regnigt och rätt händelsefattig. Det kan ju inte vara lattjolajbantillvaro jämt. Hur skulle det se ut.

Hörs i morrn.


Jag på triläger - Mallorca, dag 4