Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


söndag, mars 04, 2007

Hemma

I´m back. Nu känner jag mig lugn igen efter att under hela veckan befunnit mig på flykt utan giltigt pass. Ständigt smugit omkring, åkt längst ut på nedfarterna, inte pratat med okända i liftköer och i restauranger, inte trängt mig före i liftköer som holländare och tyskar, kort sagt hållit en låg profil.

Det kan vara knepigt med tanke på min längd, men jag löste det väldigt fiffigt genom att klä ut mig till skidåkare. Kunde sedan under hemresan, nu utklädd till bussförare, omärkt passera alla gränser utan att någon nitisk tjänsteman frågade efter mitt pass.

Väl hemma läste jag såklart några artiklar angående de trista busshändelserna under veckan. Bl a läste jag en artikel av DN:s motorreporter Jaques Wallner.

Först slog jag bakut och tyckte han skrev skräp. Men så läste jag artikeln igen och blev lite mer sådär du vet ”mm, han har nog en poäng där”. Efter tredje genomläsningen höll jag med honom om i princip allt. Utom några småsaker.

Han skrev om bussäkerhet. T.ex anser han att det borde förbjudas att ha stående passagerare. Rätt. Han anser att alla bussförare borde informera om att använda bälten. Rätt. Han anser att det borde finnas tekniska hjälpmedel för att förare ska kunna kontrollera att folk knäpper på sig bälten. Fel.

Men så till det allra bästa som jag läst om bussäkerhet på år och dag. Jag citerar valda stycken av vad Jaques skrev: ”… dock , till syvende och sist är det den som kör som ska anpassa farten till körförhållandena. Är det mörkt och snöslask på en smal väg som är tungt trafikerad så är inte bussäkerheten bättre än förarens omdöme, skicklighet och vana.” Rätt.

Han avslutar artikeln - som jag tolkar det - väldigt positivt för bussbranschen och för bussförarkåren: ”Det är ett stort ansvar att vara bussförare. Kanske är det just därför som buss ändå är det säkraste sättet att färdas på väg.”

I morgon måndag ska jag undersöka marknaden för alkolås, alltså tekniska lösningar och priser för installation. Om du som läser det är har några tips och/eller råd om detta, maila gärna till mig. Adressen hittar du längst upp på den här sidan.

Avslutningsvis: Jag vet att jag tidigare raljerat om det löjliga i att behöva ha alkolås i bussar. Jag har ändrat mig. Bussar SKA ha alkolås. Min helomvändning i frågan meddelas endast på detta sätt.