Jag - Göran Demnert - äger och driver StockholmsBuss AB sedan maj -89 och SällskapsResor AB sedan feb -05. Har bloggat sedan 2006 under bloggnamnet Görans Funderingar. Jag är relativt nybliven cykelentusiast och därför har jag döpt jag om min blogg. Jag lyckades klara mitt livs största idrottsliga utmaning - att cykla Vätternrundan 2014. Mitt nästa stora mål är att i juli 2015 tillsammans med Team Rynkeby Stockholm cykla från Sverige till Paris. Och fram tills dess samla in pengar till Barncancerfonden.

måndag, april 30, 2007

Aprilsammanfattning

Månadens resmål
Utan tvekan Trandansen vid Hornborgasjön. Vår resebyrå SällskapsResor skickade dit sju fullsatta bussar. Alltså inte med tranor utan med människor. (Ibland måste man vara övertydlig.)

Månadens krav
En mycket bestämd dam som bokat in sig på ovanstående resa. Hon KRÄVDE att vi GARANTERADE att tranorna verkligen dansade. Att bara se dem strutta omkring kunde hon göra vid annat tillfälle sa hon, nu ville hon ha en garanti från oss som resebyrå att fåglarna verkligen dansade. För det hade vi minsann skrivit i vår resebeskrivning. Till sist lovade, t.o.m garanterade jag att de skulle göra det.

Månadens tajming
Ovanstående resa. Vi prickade tranornas All-Time-High. Över 13.000 dansande tranor på ett och samma ställe. Samtidigt. Rekord. Mäktigt , sa de som åkte med. Puuh, sa jag som lovade tanten detta enligt ovan.

Månadens nej tack
STOOOR asiatisk kund ville jobba med oss. Enligt dennes utsago handlade det om bussbokningar i mångmiljonklassen, och sånt är ju extra kul.

Vi var prismässigt överens men när de skickade kontraktsförslaget backade jag ur. Funkar inte med ”böteskrav” om en buss är fyra år eller äldre, en förare inte råkar hitta i Tjottahejti eller om föraren ber en resenär att inte röka i bussen plus minst ytterligare ett tjog underliga krav. Frågade om de hade samma avtal med flygbolagen, men det hade de inte.

Känner en STOOOR stolthet att jag sa nej tack. Värdighet är större än pengar. Ibland.

Månadens väder
Sol och värme slår regn snö och kallt. Alltid. Man jag tänker inte gå ut och leka pyroman för att hälsa våren välkommen, för idag blåser nordan iskallt. Ska våren komma med sånt här väder tänker jag inte alls vara artig och säga välkommen, snarare fu… off.

Månadens ångest
Utan tvekan båten. Varför kommer alltid den s.k. våren och sjösättning så snabbt och så fullständigt oväntat?

Månadens överraskning(ar)
1. Nytt kul och häftigt samarbete med norrländskt linjetrafikföretag. Say no moore.

2. Vem har varit här och täckt marken med något grönt? När kom det hit? Alldeles nyss var det ju vitt på marken.

fredag, april 27, 2007

Döden som bus(s)iness

En kyrkoherde har fått på pälsen för att han startat begravningsbyråer. Det lokala Socialdemokratiska kyrkorådet är förstås oerhört upprörda – någon som blir förvånad? - över denna affärsidé tillika entreprenörskap.

Jag har ju väldigt svårt att tro att han pastorn, otillbörligt kan påverka marknaden, om du förstår vad jag menar. Om så vore fallet skulle även jag bli en smula upprörd.

I Guds våld, eller värld om jag ska uttrycka mig lite snällare, får man tydligen inte göra affärer som andra vanliga dödliga. I min värld ser jag i det avseendet ingen skillnad på Guds tjänstemän och andra människor. Business is always business, dead or alive.

Från det ena till det andra och utan att på något sätt antyda någon koppling till rubriken, så kan jag konstatera följande: Efter bara några månader med Strömma Kanal som ny ägare av två bussbolag här i staden, så har de redan tappat kunder och uppdrag för miljontals kronor, och då menar jag miljontals kronor. Undrar varför.

Kan det vara så att antingen fokuserar man på helt nya kundgrupper, bussåkandet i storstäderna skulle ju få en renessans enligt VD:n, eller så har man blivit för tuff i prissättningen gentemot befintliga kunder i tron att störst är bäst.

Eller så kanske man är för nonchalant mot kunderna i samma tro att störst är bäst. Farliga saker, men om de har den inställningen så hoppas jag de fortsätter att tro det.

Tänk om imperiet faller tidigare än jag beräknat?

torsdag, april 26, 2007

Hipp Hipp Hurra. Del 2

Just nu har vi gjort oss förtjänta av en tårta. Men vi tar den i morgon till fredagsfikat.

Endast de riktigt initierade vet vad det handlar om.

Du fattar väl att jag inte kan berätta allt?!

onsdag, april 25, 2007

Hipp Hipp Hurra !!!

Just idag är det exakt 1 år sedan jag skrev min första blogg. Förmodligen ingen som bryr sig men likväl, jubileum måste firas på något sätt.

På TV brukar det alltid bli tillbakablickar så då kör vi det här också. Det här var mitt första inlägg:

Nu är det dags!
Efter att ha blivit ”påhoppad” av en förvirrad bussgubbe som gått i självspinn under en seriös debatt på ett diskussionsforum, beslutade jag att starta en egen blogg med mina egna funderingar. Bäst så.


Så tråkigt det är med sådana där ”debattdödare” som inte har en susning om sakfrågan utan svingar hej vilt med personliga påhopp och uselt språk.

Vet inte vad jag tänker skriva, kanske kommentarer till någon kul pågående debatt i bussbranschen, kanske bara allmänna funderingar kring livet i stort, kanske lite privata saker, vi får se vad det blir.

Tänk om det blir en jättehemlig dagbok, tänk på det, berätta ALDRIG för någon att det du läst har du läst här..!

Jag tror hustrun och jag firar med ett glas extragott vin till middagen. Hur tänker du fira?

Med viss glädje kan jag även konstatera att ärendet som vi diskusterade när jag blev "påhoppad" uppenbarligen slutade lyckligt.

Det innebär att jag hade helrätt, den diskuterade affärsidén var usel och ogenomförbar och branschen kan skatta sig lycklig att det gick som det gick. Trist för alla inblandade som satsade pengar i ett från början dödsdömt projekt.

Sometimes you win, sometimes you loose.

tisdag, april 24, 2007

Look-a-like

Någonstans mellan frisyr, utseende och kroppshållning ser man att SEB:s koncernchef Annika Falkenberg och BR:s Anna Grönlund är en aning look-a-like. För oss som är medlemmar i BR hoppas jag att deras löner inte är look-a-like.

Apropå pengar så kan jag nu titulera mig Teoretisk Miljonär. Kanske det var därför jag kom att tänka på Annika. Hur Anna hamnade i tankarna vete tusan, men det måste bero på det där look-a-like-utseendet.

Jag klarade nämligen elegant och utan att tveka miljonfrågan i TV-programmet Vem Vill Bli Miljonär.

Nu kan du själv prova dina kunskaper i en förenklad fråga: Är Cunningham en hästras?

Klart det inte är, det är ju en segelsträckare som sitter på seglet på en segelbåt. Borde väl alla veta.

Tänk så enkelt att bli miljonär, svara på några löjliga frågor så vips har man en mille. Problemet är att hamna i den där stolen och klara de nio första frågorna. Men jag fixade miljonfrågan.

måndag, april 23, 2007

Go´kväll

Kollade TV under fredagsmiddagen och blev inspirerad av den s.k. middagsgästen i programmet Go´kväll. Det programmet måste du väl ändå ha sett. Det har ju gått i minst hundra år. Själv missade jag de första programmen.

Tänkte vilka middagsgäster jag skulle välja om just jag fick göra som programmets gäster, välja fyra för mig intressanta personer. Mina val föll ganska snabbt på:

Min pappa
Han gick bort för ganska exakt 14 år sedan. Han var en tuffing men cancern klarade han inte av. Hans bortgång var för övrigt ett av mitt livs tuffaste tid. Jag klarar fortfarande inte av att gå in i en kyrka utan att näst intill bryta ihop. Trots alla dessa år dyker han upp i mina tankar minst ett par gånger varje vecka. Jag blev liksom aldrig färdig med pappa. Jag har kvar så många frågor till honom och jag tänkte att under middagen kunde han ge mig svaren.

Hitler
Honom skulle jag vilja fråga VARFÖR han tyckte judarna skulle rensas bort. Tycker inte alla analyser av honom gett mig ett svar jag förstår. Nu kan han utveckla det i lugn och ro. Jag skulle också fråga VARFÖR det var viktigt att härska över så många länder. Vad var syftet? Varför var det viktigt? På den tiden var ordet synergieffekt inte uppfunnet, men kanske hade han sådana tankar?! Nu kommer jag att få veta.

PG Gyllenhammar
Jag är bara nyfiken. Hur funkar det bland de s.k. stora grabbarna? Lite vet jag från min syster som jobbat i toppen på ett internationellt storföretag, och det är verkligen ingen lek med s.k. dolkstötar i alla möjliga ryggar. Men nu skulle jag vilja veta, och få höra, av PG hur det funkar bland Sveriges alla toppar. Egentligen. Bakom de stängda dörrarna och när inte media är i närheten.

Kristina Lugn
Tror vi har en del gemensamt. Vad vet jag inte riktigt, det är det jag vill ta reda på, men när jag ser och hör henne känns det ibland som vi är från samma planet. Eller gata, precis som sången; ”Lugna gatan, du finns inte mer….”

Ja du, nu har du fått veta nästan lite för mycket om och av mig, men okey, det bjussar jag på.

fredag, april 20, 2007

Konkurrentanalys

I går kväll gjorde jag en konkurrentanalys. Hustrun och jag ville kolla video och då valde jag, trots vilda protester, filmen ”Buss till Italien”.

Anledningen till detta en smula udda val är att en av våra större konkurrenter här i staden bidrar med bussen i filmens handling. Och inte bara det, självaste dåvarande företagsägaren, numera vice VD i koloss nummer två i Stockholm, agerar busschaufför igenom hela filmen.

Äsch, what the he…, lika bra jag säger att det var Ekmanbuss med Johan Ekman som chaufför.

Filmen var 100 % skitdålig. Det säger jag inte för att det var en konkurrent som hade en buss i bild genom en stor del av filmen. Filmen var och är skitdålig.

Johans rolltolkning som chaufför var väl sisådär. Han hade en replik, ”-ja”, som dessutom verkade dubbad. Jo, han hade en replik till, ”-korv?”, men den var inte ens ljudsatt..! Men som sagt, Johan och bussen skötte sig i stort sett utmärkt och gjorde fin reklam för bussresor.

Själva filmen är sådan att man frågar sig varför den överhuvudtaget filmades. En tunn historia som går ut på att en bedragen kvinnlig körledare, som hämnd på sin man, har sex med en sextonåring under en körresa till Italien. Dessutom kan man ana att hon dessutom hade, eller nästan hade, sex med en annan kvinnlig kördeltagare. Nu har ni snappat nivån va?

Så om man ser krasst på saken skulle filmen, om man klippte bort den usla handlingen, bli en utmärkt reklamfilm för bussresor. Det var massor av ljusiga klipp när bussen åkte motorväg, autobahn, över berg och genom dalar i svindlande vackra miljöer.

Jag ger filmen två överkorsade och begagnade vinterdäck. Alltså icke godkänd. Bästa rolltolkningar gjordes av bussen och dess chaufför. Bra jobbat Johan.

tisdag, april 17, 2007

1800-tal

Intressant. Fick höra att en vice VD på ett av Stockholms större bussbolag (Näe, inte DET bolaget den här gången) tycker att mina åsikter, som jag då och då framför lite blygsamt på bloggen, doftar 1800-tal. Intressant som sagt.

Undrar om han menar när jag föreslog att den gravt berusade bussföraren på sportlovet skulle doppas i olja och fjädrar och placeras på Sergels Torg?

Eller kanske han tycker det är 1800-talsåsikt att tycka det var skandal att BR förvägrade en journalist tillträde till ett BR-evenemang?

Att företaget själva inhyser en del av sina förare, inhyrda från landsorten, i små barackliknande övernattningsrum utan egen dusch och toa tycker han uppenbarligen är effektiv och supermodern personalhantering.

De tvingas köra så stickor och strån ryker och får endast ledighet när trafikledningen för ögonblicket inte har något jobb att erbjuda. Sant eller inte, men det är så det berättas av de berörda förarna ute ”på stan”.

Undrar om The Vice President vet att varje gång vi, och andra bussbolag, söker förare så är det MINST fem förare från just det företaget som söker jobben. Anledningen? De säger alla att de känner sig livegna.

I mina öron låter det väldigt mycket s.k. Herrskap och Tjänstefolk. Mer vanligt på 1800-talet än på 2000-talet. Men det är klart, det är inte alltid så lätt att hålla reda på alla århundraden.

Dessutom är det ju så mycket kul skvaller i luften, så hälften är säkert inte ens sant. Vad tror du?

Kul att folk har åsikter om det jag skriver. Mer sånt. Kom bara ihåg att det är mina egna tankar och åsikter jag framför, inte de anställdas.

fredag, april 13, 2007

Min hjärna är översvämmad

Skönt, nu har jag fått veta varför mitt minne ibland känns kort. Hjärnan svämmar helt enkelt över. Det kanske förklarar min ibland svettiga nacke. Eller om det bara beror på att jag inte gått till frisören på flera månader.

Trots att våra hjärnor har en enorm överkapacitet så räcker närminnet inte alltid till för att lagra för mycket information på en gång.

När vi tror att vi lätt fixar sju bollar i luften samtidigt, så är det för många för de flesta av oss.
Inte för just dig naturligtvis, men för oss andra lite mer normala människor. Dessutom är det så att ju mer stressad man är, desto färre bollar kan man ha i luften.

Allt detta och lite till, kan man lära sig om man läser dagens Dagens Industri. Det har jag gjort.

Så därför tänker jag plocka ner en av mina ångestbollar som jag har i luften, och som bara blir tyngre och tyngre, och gå ner till båten ikväll för att påbörja vårputsningen inför sjösättningen om några veckor.

Sail on!

torsdag, april 12, 2007

Bussdoping

När en idrottare åker dit för doping blir det ett himla hallå. Avstängningar och landsflykt är mer regel än undantag.

När en icke miljögodkänd buss åker in i Stockholm rycker knappt någon på axlarna. Men det är ju också en form av doping.

Svenska bussar, ryska bussar, finska bussar, bussar ägda av styrelsemedlemmar i branschföreningar spelar ingen roll. Ingen bryr sig. Utom han som blev sågad vid fotknölarna av en före detta bussgubbe, numera endast gubbe. (se mitt tidigare inlägg)

Han försöker i alla fall göra något. Alltså han som nu bara är en fot hög. Fast han har ju även själv syndat mer än en gång så att säga i samma ärende, vilket gör att dubbelmoralens ansikte framgår allt tydligare. Även här kan man scrolla tillbaka till ett tidigare inlägg om dubbelmoral om man vill förstå.

Här finns en del att göra för BR. Att som guben i låddan hävda att miljözonsreglerna inskränker på friheten är ju totalt blaha-blaha. Reglerna finns, oavsett om man gillar dem eller inte, och att bryta mot lagen borde rendera något slags straff.

Varje svensk bussåkare som är medlem i BR, och som bryter mot de regler som gäller för branschen, borde hängas ut offentligt och dessutom uteslutas från branschföreningen. Varför händer aldrig det?

En branschförening som bara rycker på axlarna åt lagöverträdande medlemmar är ingen seriös eller ens trovärdig förening.

I just det här sammanhanget passar Rolling Stones platta ”Urban Jungle” bra. Rå, ohyfsad och skramlig rock´n´roll.

Perfekt när man är förbannad. Eller kör bil och som jag gjorde idag. Var uppe en vända i Gävle på ett möte och hamnade i nåt j-a amatörrally med faster Ebba och morbror Bertil i var och varannan bil. Då var jag bara tvungen att vrida upp volymen så plåten dallrade av ljudvågorna och jag hörde inte ens vad jag tänkte. Då var det rejäl tunggung på motorvägen och öronmusklerna fick sig en ordentlig massage.

Men är det verkligen bara jag som kan köra bil som man ska?

onsdag, april 11, 2007

Brödtext

BrödtextBrödtextBrödtextBrödtextBrödtextBrödtext
BrödtextBrödtextBrödtextBrödtextBrödtextBrödteext
BrödtextBrödtextBrödtextBrödtextBrödtextBrödtext
BrödtextBrödtextBrödtextBrödtextBrödtextBrödtext

Tom i huvudet på bra tankar, därför denna text. Som jag har stulit. Idén har jag också stulit. Sorry. Hoppas texten inte överensstämmer med vad någon för mig okänd upphovsman tänkt och skrivit. Det vore bedrövligt om någon krävde royalty för den här skittexten.

BrödtextBrödtextBrödtextBrödtextBrödtextBrödtext
BrödtextBrödtextBrödtextBrödtextBrödtextBrödtext
BrödtextBrödtextBrödtextBrödtextBrödtextBrödtext
BrödtextBrödtextBrödtextBrödtextBrödtextBrödtext.

Skönt att ändå få ut allt man går och tänker på.

torsdag, april 05, 2007

Jag är rätt snäll

Ibland tycker jag själv att jag är lite för tuff mot mina medmänniskor när jag skriver mina inlägg. Det är jag inte. Egentligen. Inte jämfört med vad andra skriver. Det finns de som är tuffare, för att inte säga elakare. Och sånt är ju alltid kul att läsa, om man själv inte råkar vara målet.

Här www.toni-schonfelder.com/pdf/20070325-8.pdf kan du läsa vad Tony Schönfelder tycker om en av våra branschföreträdare i Stockholm tillika vice vd i ett numera väldigt stort bussföretag i Stockholm. Han kallar honom bla för angivare. Spännande påskläsning.

Törs du inte öppna dokumentet kan du gå direkt till www.toni-schonfelder.com och klicka dig fram till Nyhetsbrev nr 286.

Delvis har Tony rätt i sin hysteriska avsågning jäms med fotknölarna av denne man, delvis har han fel.

Vad tycker du är viktigt för branschen? Skriv några rader till t.ex bjarne@busstidningen.se. Han publicerar väldigt gärna åsikter från branschen. Kanske även en rad till den andra branschtidningen Resor & Trafik. Fast detta BR:s husorgan lär inte publicera vad just du tycker, däremot läser de själva gärna allt som står på Tidningen Bussbranschens websida. Plus ibland även min anspråkslösa och uddlösa blogg.

Kör hårt livet är kort, som spelkortstillverkaren Öberg en gång så fyndigt uttryckte saken.

onsdag, april 04, 2007

Ned- upp- och bortkopplad

Jaha, så är dåtiden historia. Även Stockholm är numera uppkopplat digitalt mot TV-världen. Ettor och nollor överallt även om nollorna överväger (!) och inte fan blev det bättre TV för att det blev digitalt.

Ett märkligt fenomen är att väldigt ofta så är det reklamavbrott samtidigt i alla kanaler, i alla fall de svenska. Har någon kollat upp detta fasansfulla brott mot de mänskliga rättigheterna?

Är det någon slags kartellbildning mellan kanalerna för att ingen ska sno tittare från varandra under reklampausen?

Jag sticker ut hakan och sätter en femma på att det är så. En hemlig överenskommelse på absolut högsta nivå. Nivån förnekar såklart kategoriskt.

Ska föresten fråga sportchefen på TV4, Hans Pekkari, om han har lite inside information. Ska lira tennis mot honom på söndag i divisionsspelet. Jag lovar att meddela dig om han har något intressant att säga i ärendet. Om han orkar, för min plan är att slå bollarna från hörn till hörn så han får springa sig trött.

Skjutjärnsjournalistik och skjutjärnstennis, det får bli melodin på söndag, men just nu undrar jag mest vad jag menade med rubriken på det här inlägget!

tisdag, april 03, 2007

April, april

Sorry, självklart har mitt föregående inlägg ingen förankring i verkligheten. Jag behagade skämta aprillo.

Vet inte om någon "gick på" skämtet, men jag kan se att det är ruggigt många som varit inne på bloggen och läst den, så ryktet måste på något sätt ha spridit sig. Cool, som vi unga säger.

Det är inte första gången jag luras lite diskret. Varje år får våra medarbetare ta del av nya spännande saker som inträffar just den 1:a april. Ibland på den nivån att det talas runt fikabordet om att om det ska vara så här så slutar jag osv osv.

Ett år gav de igen. De ruvade på sin hämnd i ett helt år och lurade skjortan av mig när Dagen kom. Sent på kvällen av Dagen, då jag hade börjat koppla av, för jag var av olika skäl lite extra misstänksam det året . Men som sagt, jag tror samtliga anställda var inblandade i skämtet, och som jag blev lurad, det var en riktigt bra hämnd de fick till.

Sedan dess har jag aldrig jouren den 1:a april.

Men som sagt, det skulle ju sitta fint med en lägre lönenivå. Sånt måste man som arbetsgivare tycka. Det gör inte de anställda.

A andra sidan går det lika bra med en allmänt högre prisnivå i branschen. Men det tycker inte kunderna.

Så hur man än vänder sig så har man alltid fötterna upp och ner. Eller nåt sånt.

Det är synd om oss småföretagare. Vi får aldrig göra som vi vill.

söndag, april 01, 2007

Nya kundvänliga rutiner

NYA innovativa lösningar
Det finns en del människor som tycker att bussbranschen står still i utvecklingen. Till vissa delar sant, men nu inför StockholmsBuss, som första bussbolag i Sverige, en innovation inom bussbeställningstrafiken.

Vi tar nu ytterligare ett steg mot en effektivare och bättre kundhantering och visar därmed återigen att StockholmsBuss ligger i framkant när det gäller kundvård.

Från den 1:a april inför vi ett interaktivt kunddebiteringssystem, som i korthet innebär att i varje buss monteras en terminal som är direktuppkopplad via trådlöst bredband till vår kontorsdataserver.

När kunden, som måste vara en grupp, går ombord knappar de in sitt unika lösenord, som de får vid bokningen, i terminalen. När de lämnar bussen knappar de ur sig. Detta gäller även vid uppehåll under dagen, t,ex vid fabriksbesök matpauser, rök- och bensträckarpauser, matcher för idrottslag osv. osv.

Kundnyttan i det här systemet är att kunden nu endast betalar för det verkliga utnyttjandet av bussen och en begränsad del, endast 75 % av överenskommen timdebitering, när kunden inte utnyttjar bussen att rulla på väg. Det är ju då som extra kostnader uppstår. Det blir kort sagt en rättvis kostnads- resp debiteringsfördelning.

Som en positiv synergieffekt får vi även en enklare lönehantering eftersom systemet också är kopplat till vårt lönesystem.

I samband med införandet har vi även under en längre tid fört diskussioner med de fackliga företrädarna samt med Bussarbetsgivarna, och nu äntligen kommit överens om ett unikt tillägg till kollektivavtalet. Det är så unikt att de båda organisationerna bestämt att tillägget så snart det är möjligt ska skrivas in i huvudavtalet som Bilaga L ”StockholmsBusstillägget”.

Tillägget innebär en ändring såtillvida att förarlönen är 100 % när kunden är i bussen och 75 % när kunden lämnat bussen. Så fort kunden loggat in sig igen i bussen återgår lönen till 100 %.

Systemet räknar sedan automatiskt ut rätt debitering för kunden och rätt lön till föraren. Faktura till kund överförs så fort kunden loggat ur sig för dagen i bussen, och lönen till föraren överförs direkt till hans konto under natten. Borta är alltså de besvärliga lönekörningarna den 25:e varje månad som nu ersätts av automatiska dagslöner.

StockholmsBuss har återigen visat framfötterna och visar ännu en gång vägen till framtidens kundvård.