Det är såklart min skyldighet att berätta slutet av min bedrövliga premiärsegling. Som jag skrev tidigare så hissades båten upp på en trailer och kördes till varvet som nu ska fixa kölen och montera ny propeller. Båten kommer nog dessvärre att bli stående på varvet minst en månad, kanske ännu längre. Begränsat kul om du frågar mig.
Men först var jag tvungen att få lite bärgningshjälp att flytta båten från en pir till en annan, en sträcka på max 150 meter. Jag gick in till den lokala marinhandlaren och han skickade ut en kille med en utombordarebåt som lätt drog in mig till rätt ställe. Tog max 15 minuter från det killen lämnade affären till han var tillbaks igen. 860 bagis ville de ha för den servicen. Tugga och svälj.
Sen fick jag åka med i den maffiga kranbilen med båten på släp. Det var en stor häftig Scaniabil med fyra axlar, två fram och två bak, och vidhängande släp. Massor av elektronik, hydraulik, spakar, rattar och knappar. När jag blir stor ska jag bli lastbilsförare med jättestor lyftkran på flaket.
PS: Jag känner att jag även måste berätta att en av våra anställda, Rolle, smällde av en propeller på sin båt på samma grund som jag. Visserligen för rätt länge sedan men ändå.
Dessutom har en före detta anställd gjort samma sak på sin båt. På samma stenjävel. Men de kör buss som gudar och det är därför de jobbar resp jobbade på StockholmsBuss och inte inom marinen.