Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


onsdag, juni 10, 2009

Stenkastning i glashus

Eftersom jag är en nyfiken kille har jag kollat upp en i dagarna gjord bussupphandling i Stockholm.

Tio bussföretag lämnade anbud. Mitt företag avstod. En av anbudsgivarna är ett halvstort Stockholmsföretag som för en tid sedan var grymt upprörda över att ett annat icke Stockholmsföretag hade vunnit en stor upphandling. De var så upprörda att de t.o.m lyckades få vår s.k. medlemstidning att skriva ett stort reportage om det fasansfulla i att någon hade varit jättemycket billigare än andra i den upphandlingen.

Så här såg anbudsresultaten ut i den här senaste precis gjorda upphandlingen vilket ger en del intressanta fakta. Den kanske även ger ett tips att man bör vara försiktigt när man sitter i ett glashus och kastar stenbumlingar.

A: 2.297.000
B: 2.547.000
C: 2.806.000
D: 2.851.000
E: 2.932.000
F :2.974.000
G: 3.046.000
H: 3.168.000
I: 3.494.000
J: 3.589.000

Eftersom jag skriver det jag skriver just nu har du säkert redan gissat vilket bolag det är som jag kallar A. Yepp, det bolag som var upprörda till bristningsgränsen förra upphandlingen. De som vann då kallar jag här E.

Tvåan, B, är ett mycket litet bussföretag som förmodligen inte har så stor erfarenhet av stora upphandlingar. Där kan man nog ursäkta ”felräkningen”.

Merparten av övriga bolag är alla stora och erfarna anbudslämnare som vet vad saker och ting kostar. Dit hör egentligen även A. Eller i varje fall borde tillhöra.

Min bedömning är att bolag A, Westinbuss, helt enkelt har glömt en kostnadspost. Eller så lät de en nyutexaminerad gymnasist från naturlinjen räkna på anbudet. Eller så har de en joker i skjortärmen som ingen känner till. Det är förmodligen vad de själva kommer att säga. Det låter bättre.

Who knows, who cares, var och en blir salig på sin egen tro. Men roligt var det i alla fall att läsa listan. Nu har du också fått göra det. Men som sagt, sitter man i ett glashus ska man nog låta stenarna ligga kvar. Jag ska försöka komma ihåg det själv.