Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


onsdag, februari 10, 2010

Farligt avfall

Konstigt tycker jag. I år har både vi och andra länder i Europa mer snö än någonsin. Då bromsade plötsligt debatten om den globala uppvärmningen en smula.

Men en sann miljökämpe ger inte upp så lätt. Nu är snön istället att betrakta som rena kärnkraftsavfallet. Nu får vi via media reda på att det finns ingenstans att göra av snömassorna. Man kan inte köra ut det på åkrar och ängar för då förstör det förorenade smältvattnet jorden.
Man kan inte tippa det i sjöar, hav eller vattendrag för då förstör snön bottensedimenten och sjöfloran.

Så hur vi än vänder oss så har vi miljöproblem. Vilken tur att bilindustrin kämpar med näbbar och klor för att lansera den enda miljövänligare bilen än den andra.

Nu väntar vi bara med spänning på när de stora busstillverkarna lyckas göra våra bussars dieselmotorer betydligt snålare än vad de är idag. Om personbilstillverkarna lyckas få ner förbrukningen rejält borde väl även de som gör stora motorer lyckas. Kan man tycka.