I går och i dag på radion säger SL att de har dammsugit hela Mälardalen efter bussar som kan hjälpa till i lokaltrafiken. De ljuger sina kunder och resenärer rakt upp i ansiktet.
T.ex. i går hade vi kunnat hjälpa till med fyra bussar, och tillsammans med alla övriga bussbeställningsbolag i Stockholm och dess närhet hade vi kunnat ställa upp med säkert 100 bussar. Om SL bara hade frågat.
Men de har inte frågat vare sig oss eller något annat bussbolag. Då ska man även tänka på att i Stockholm finns några av Sveriges största bussbeställningsbolag. Idag är jag oerhört storsint, jag tänker inte på oss, för vi är långt ifrån störst.
De här företagen har en oerhörd kompetens att lösa den här typen av problem, brist på bussar. Under sommarmånaderna jobbar de med de här problemen i stort sett varje dag. Och de löser det oftast.
Att inte vända sig till några av dem är inget mindre än tjänstefel av tjänstemännen på SL. Samma sak gäller egentligen även för SJ, även om de är en smula bättre att hitta lösningar.
Visserligen får SL sannolikt betala lite mer till de här beställningsdrakarna än t. ex till oss, men what the h…, det är ju småsmulor i det här sammanhanget.
Jag säger inte att turistbussbranschen är lösningen på nuvarande problem, men vi hade garanterat kunna hjälpa Stockholms kollektivresenärer ganska rejält. Om SL bara hade visat viljan att göra allt för sina kunder/resenärer.