Hm, häromdagen skrev jag om SL:s oförmåga att lösa bussbristproblemet. Nu visar det sig att det var MTR, alltså företaget som är operatör för T-banan som är skurken i dramat.
De har i sin tur avtalat med ett bussbolag som ska sköta ersättningstrafiken vid T-banestörningar. Här kommer utdrag från en artikel i branschtidningen Res och Trafikforum:
…. För sådana här tillfällen har MTR ett avtal med Westin Buss om ersättningstrafik vid trafikstörningar. Men bussbolaget hade ingen möjlighet att transportera flera hundra tusen resenärer varför endast viss trafik kunde ersättas med bussar. "– Vi har alla bussar som finns ute i trafiken och dessutom har SL kallat in bussar från den ordinarie trafiken för att så gott som möjligt klara T-baneresenärerna", säger Kenneth Johansson, vd för Westin Buss.
------–
"Men vi kämpar på, vi lägger ner alla resurser som någonsin finns och det gör samtliga som är delaktiga i Stockholms kollektivtrafik. Vi gör precis allt som är möjligt att göra", säger Kenneth Johansson.
Detta är således inte sant, eftersom varken vi och många andra bussbolag aldrig ens fick frågan om vi kunde hjälpa till.