Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


onsdag, februari 20, 2013

Nästan klar

Nu har sista tuffa träningspasset inför nästa veckas skidåkning klarats av. Nu ska jag vila mig i form inför nästa veckas åk i Bad Hofgasteins backar. Fast inte vila helt, har en tennismatch kvar i afton som måste genomföras, men sen, efter det blir det fysisk vila.

Känner mig nu i fin form, kort sagt i fysisk topptrim, men det blir ju som vanligt. Det spelar liksom ingen roll, jag kommer att köra slut på mig själv ändå i skidbackarna, man kör ju på sig egen gräns oavsett nivån på den fysiska statusen. Och alltid på gränsen till vad man orkar.

Nog om det. Jag har nu kört på gym i ganska exakt fyra år. När jag började gjorde vi en kroppsmätning i nån slags märklig "Dr Snuggles-maskin". Där mäts muskler och fett i hela kroppen. Idag gjorde vi en motsvarande mätning för att jämföra vad som hänt med min kropp. Så här skriver min tränare Tommy:

"Du har byggt på 2,1 kg muskler och minskat med 4.1 kg fett! Perfekt! 

Ännu bättre är att du byggt den mesta muskelmassan på bålen/coren med 1.9 kg och tappat 3.4 kg fett på bålen, dvs nu har du en mkt bättre och hälsosam fettbalans på kroppen. 

Försök att äta regelbundet som vi pratat om tidigare så kommer du lätt att tappa ett par kilo till runt midjan, om du vill.

Din fettprocent tot var 24,4% 2009, idag 21.0%!!!! Midjan 27,1% 2009, idag 22,1%, mkt, mkt bra

Du är vill jag påstå, ett bevis på att träning hjälper och ger en avsevärt bättre hälsa och förutsättning för att må bra. Det här är kanonresultat och det till trots att du tappade ett halvårs träning. Bra grundfysik gör att man kommer tillbaka snabbt!"


Ja, vad säger man om det? Jo, att det lönar sig att träna regelbundet och tänka på att man har bara en kropp och ett liv. Då gäller det att man tar hand om den också. Det enda jag ångar är att jag inte insåg det för 30 år sedan. Å andra sidan är det ju bevisligen heller aldrig för sent att börja. När börjar du?