Jag heter Göran Demnert och är numera heltidsproffs. Endast sponsrad av Pensionsmyndigheten. Kort sagt är jag pensionär. Men möjligen bara på utsidan. Har bloggat sedan 2006, så många tusen funderingar har det blivit.

Började cykla vintern 2013 och har sedan dess cyklat Vätternrundan åtta gånger. Hittills. Har även cyklat till Paris sex gånger med Team Rynkeby Stockholm.

Förutom cykling har jag på ålderns höst fastnat för triathlon. I september 2022 ska jag göra min sjunde start i en halv Ironmandistans. Numera i age group 70-75


måndag, december 28, 2015

Beatles är inte vad de en gång var

Jul innebar inte träningsfrihet för mig. Nej nej, formen måste vidmakthållas till varje pris. Helst förbättra den. Tanken är att den sakta men säkert bara ska bli bättre och bättre vartefter månaderna går.

Det blev en vilodag dagen före dopparedagen, men på självaste julafton blev det intervallöpning innan Kalle A visade upp sina färdigheter på TV.

Juldagen blev vilodag igen men på annandagen blev suget efter cykling för stort. Det blev en backrunda runt Edsviken. Vis av tidigare erfarenhet blev det med den dubbade Postcykeln.

Men igår blev det ett löppass igen. Och nu är julen slut. Nu börjar vardagen igen med ett kort avbrott för att starta upp ett nytt år. Ett år som för mig kommer att bli oerhört spännande och förhoppningsvis innehållsrikt.

Men det där med intervaller alltså. Det är ju inte skönt nånstans. Det sköna kommer under nedvarvningen då man lufsar hemåt i lagom och självvalt tempo. Då känns det som jag kan löpa hur länge som helst. Nä, nu överdriver jag. Inte hur länge som helst, men en stund till i alla fall.

Så här kan ett av mina löpintervallpass se ut.

Man kan nog säga att jag är nybörjade på löpning även om jag under årens lopp naturligtvis gjort mina försök. Men jag har aldrig kommit in i det och därför aldrig sprungit regelbundet.

Men nu följer jag ett 16-veckorsprogram som långsamt bygger upp och vänjer min kropp för löpning. Jag ligger nu på vecka 7 tror jag.  Det roliga är att jag nu tycker det är kul att springa. Min komforthastighetszon blir nu lite snabbare för varje vecka. Eller snabb och snabb, du springer nog fortare baklänges än vad jag gör framlänges, men jag har mina egna mål.

Lite om The Beatles då. Finns ju numer på Spotify och igår testade jag att lyssna på min gamla favoritplatta Sgt Pepper´s Lonely Hearts Club Band under löpning. Besviken. Passade inte alls för min löpning. Inte alls. Inget tunggung och dåligt tryck i ljudet dessutom. Men själva plattan är ju fantastisk. Men inte till löpning.

Det var allt jag ville säga idag.